آذربایجانایرانمقالات

استعمار و استثمار آزربایجان و اعتراضات قره قشلاق ✍ تئومان شاهین

در این که رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی کمر به قتل آزربایجان بسته هیچ شکی نیست. استعمار و استثمار و تاراج منابع طبیعی در آزربایجان تبدیل به رویه شده است و این تاراج و دزدی منابع توام با تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی آزربایجان شده است. تاراج منابع مس سونگون ، معادن طلای تیکان تپه و…. و حالا پس از خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه نوبت منابع دریاچه اورمیه است .

حوادثی که در چند روز اخیر در قره قشلاق سلماس رخ داده حکایت روشن از استفاده از منابع و تخریب محیط زیستی منطقه است شرکت کاوه سودا هلدینگی است که در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده است و متعلق به ابراهیم عسگریان دماوندی است پس از ایجاد کارخانه در مراغه و تخریب محیط زیست شهر و اطراف آن که بنا به اظهار شاهدان محلی تا شعاع ۵۰ کیلومتری باغات و کشاورزی مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده و کامل خشک کرده است حالا شرکت کاوه سودا ، سودای ایجاد کارخانه در روستای قره قشلاق و اطراف آن را در وسعت ۴۵۰ هکتار دارد . اهالی منطقه قره قشلاق با اشراف به سابقه شرکت و تخریباتی که با وجود احداث کارخانه در مراغه و بناب داشتند اقدام به مخالفت و جلوگیری از کلنگ زنی کارخانه در روستای خود را با اشراف به عوارض تخریبات محیط زیست شان دارند کردند علی رغم تأیید اداره محیط زیست در تخریب زیست محیطی کارخانه که پساب صنعتی آن کربنات سدیم است و برای محیط زیست و کشاورزان مضر و اعتراض نماینده بناب و محکومیت شرکت مذکور در مراجع قضائی همچنان شرکت مصر به ایجاد کارخانه در منطقه است و تقریبا هیچ نهاد و شخصی قدرت ممانعت از این تصمیم را ندارند مخالف اهالی بومی منطقه با ایجاد رعب و وحشت و استقرار نیروهای یگان ویژه و امنیتی و با بازداشت اهالی به شدت سرکوب می‌شود . به اظهار یکی از ساکنان روستا در اعتراض به بازداشت ۸ تن از بانوان روستا مقام امنیتی در جواب با رکیکت ترین الفاظ بازداشتی ها را مورد اهانت قرار داده و به اهالی گفته اند که امشب خانم های شما مهمان ما هستند و با آنها خواهیم خوابید. همین جمله در سوریه منجر به خیزش و جنگ داخلی سوریه شده است که بیش از سیزده سال است که آتش جنگ آن هنوز نخوابیده است. این حرف آنقدر بزرگ و دردناک است که قابل هضم برای کسی نیست . مردم منطقه جز حق زندگی و حفظ محیط زیست و اشتغال به کار کشاورزی مگر چه می خواهند جالب آنجاست که در بین بازداشت شدگان چندین خانواده شهید شهید و مادر شهید هم هست پشت پرده این ماجرا چه می‌تواند باشد که با مردم این برخورد را می‌کنند . در تخریب و نابودی محیط زیست آزربایجان این نوک قله است که نمایان شده است و با پرداختن به نقطه نهان این قله ابعادی از آن تا حدی آشکار و نمایان می‌شود .
ابراهیم عسگریان دماوندی بنیان گذار گروه صنعتی کاوه سوداعضو هیأت مدیره چندین سازمان و خیریه ای وابسته به بیت و خانواده خامنه ای است یکی از این خیریه ها«خیریه عترت فاطمی» است که ابراهیم عسگریان رئیس هیأت مدیره آن است این خیریه که همکاری نزدیکی با آستان قدس و کمیته امداد دارد خود به تنهایی یک کارتن اقتصادی است که در ظاهر برای کمک به ایتام سید است ولی پوششی برای فرار مالیاتی شرکت و زد و بندهای اقتصادی و مافیایی است که در یکی از اقدام‌ها در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ مجوز واردات خودرو شده است. با نگاهی به اعضاء هیأت مدیره خیریه شاید بتوان جواب خیلی از سوال ها را گرفت.
مدیر عامل خیریه زهراالسادات نیری دختر سید رضا نیری است که ۲۷ سال مدیریت کمیته امداد را بر عهده داشت. سید علی نقی خاموش از نزدیکان بیت ، نماینده مجلس ، ریاست بنیاد مستضعفان و جزء سیاست مداران ثروتمند و اعضای اطاق بازرگانی است.
مجید شایسته داماد محسن قرائتی و دیگر عضو خیریه مصطفی مرسلی نماینده خامنه ای در دانشگاه صنعتی شریف و از نزدیکان مجتبی خامنه ای می‌باشد .
و همچنین در لیست حامیان خیریه اشخاصی مانند محمد جواد ظریف ، محسن رفیق دوست و تهیه کنندگان برنامه فتیله دیده می‌شوند .
امروز همه ما باید اهل قره قشلاق باشیم و در مقابل بی مسئولیتی و ظلم رژیم و زیاده خواهی مافیای قدرت وثروت بایستیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا