اجتماعیجهانسیاست

لوكاشنكو با گسترش اعتراضات از مسكو تقاضای كمك کرد

الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهور بلاروس كه با موجی از اعتراضات بر علیه خود مواجه شده، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درخواست کمک کرد.

فعالان مخالف در بلاروس خواستار استعفای فوری لوكاشنكو در جریان اعتراضاتی هستند كه برای اولین بار از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری از سوی وی در سال۱۹۹۴، مانند موجی در سراسر كشور در حال پخش شدن است.

صدها هزار نفر به خیابان ها ریخته و می‌گویند در انتخابات ۹ اوت تقلب صورت گرفته و خواستار تکرار انتخابات به‌صورت شفاف هستند.

علاوه بر این اعتراضات و پس از تهدید اتحادیه اروپا به تحریم های اقتصادی، لوكاشنكو به طور از پوتین رهبر روسیه كه هنوز قویترین حامی وی است، خواست تا به طور غیر مستقیم در این رویدادها مداخله كند.

او با بیان اینكه “تأثیر اعتراضات می تواند فراتر از مرزهای بلاروس گسترش یابد” در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: “فشار بر بلاروس در حال افزایش است. ما باید اکنون با رئیس جمهور روسیه تماس بگیریم. زیرا این وضعیت تنها تهدیدی برای بلاروس نیست.”

رهبر بلاروس با اشاره به “موافقت نامه دولت وحدت” که در سال ۱۹۹۷ بین مسکو و مینسک امضا شد، ادعا کرد که کشورش با “مداخله خارجی” روبرو شده است و “دولت وحدت” که اقتصاد و ارتش هر دو کشور را بهم مرتبط می‌کند، نیاز به “محافظت” دارد.

مسکو: مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد
بیانیه ای از كرملین اندكی پس از تماس لوكاشنكو منتشر شد اعلام کرد كه لوكاشنكو و پوتین تلفنی با هم صحبت کردند.

در این بیانیه آمده است: “رهبران روسیه و بلاروس از طریق تلفن ملاقات کردند. رهبران توافق کردند که به زودی مشکلات در بلاروس حل شود.” علاوه بر این، در بیانیه آمده است: “این مشکلات نباید توسط نیروهای مخرب در تلاش برای تضعیف همکاری های متقابل بین دو کشور که در چارچوب دولت وحدت در جریان است، مورد سوء استفاده قرار بگیرد.”

تفسیرها از بیانیه کوتاه کرملین حاکی از آن است که مسکو به زودی در بن بست سیاسی بلاروس درگیر خواهد شد.

تحلیلگران اظهار داشتند که روسیه بلاروس را “منطقه محافظ” علیه ناتو و اتحادیه اروپا می داند و مسکو اجازه نخواهد داد که لوكاشنكو سمت خود را ترک کند.

دو نفر در اعتراضات جان خود را از دست دادند، هزاران تن نیز بازداشت شدند
پس از اعلام اینکه لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری که هفته گذشته (۹ اوت) برگزار شد، پیروز انتخابات شد، اعتراضات آغاز شده است.

آقای لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته با سیاست مشت آهنین حکومت می کند، ادعا می کند از زمان آغاز اعتراضات، این اقدامات توسط “قدرتهای خارجی” هدایت می‌شود.

از طرف دیگر مخالفان اظهار داشتند كه انتخابات دستكاری شده و انتخابات مجدداً باید به صورت شفاف و عادلانه برگزار شود.

این در حالی است که دست کم ۲ تظاهرکننده در جریان این اعتراضات جان خود را از دست داده اند و تاکنون هزاران نفر نیز بازداشت شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا