ایرانجهان

یک مرد ایرانی در آلمان به اتهام توطئه تروریستی به چهار سال زندان محکوم شد

دادگاهی در آلمان یک مرد ایرانی ۲۶ ساله را به اتهام توطئه برای انجام یک حمله تروریستی شیمیایی به چهار سال زندان محکوم کرد.

خبرگزاری آلمان روز پنج‌شنبه دوم آذر گزارش داد که بر اساس حکم دادگاه محلی دورتموند، این مرد ایرانی باید دوران حبس خود را در یک بازداشتگاه محافظت‌شده بگذراند تا آسیبی به دیگران نرساند.

دیرک کینتز رئیس دادگاه گفته که این فرد مصمم به اقدام تروریستی با مواد سمی بوده است.

مرد ایرانی یاد شده که پیشتر با عنوان «ج.ج» در رسانه‌ها معرفی شده، ژانویه امسال به همراه برادرش از سوی نیروهای امنیتی آلمان بازداشت شد.

او گفت‌وگوهای آنلاین با گروه‌های اسلام‌گرای افراطی داشت و به همین خاطر مورد سوء‌ظن نهادهای اطلاعاتی قرار گرفته بود.

در تحقیقات دادستانی و در جریان محاکمه مشخص شد که این فرد با دریافت دستورالعمل‌هایی از گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در صدد آماده کردن سموم بسیار خطرناک «سیانید» (سیانور) و «رایسین» بوده و در این راستا اقدام به تهیه مواد لازم کرده بود.

تاریخ عملی کردن حمله شیمیایی نیز شب سال نو ۲۰۲۲ بوده، اما متهم یاد شده به خاطر این‌که نتوانسته بود به موقع این مواد سمی را آماده کند، نقشه حمله تروریستی را عملی نکرده است.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد دستورالعمل‌هایی که این فرد ایرانی برای تولید مواد سمی دریافت کرده بود، ناکارا بود و به همین خاطر خطری از بابت توطئه تروریستی او متوجه مردم آلمان نمی‌شد؛ با این حال، متهم معتقد بود که می‌تواند سموم را تولید کند و بنابراین او خطری برای جامعه است.

این گزارش می‌افزاید برادر او دیگر تحت بازجویی نیست.

رسانه‌های آلمان پیشتر گزارش داده بودند که در حین بازداشت این فرد در خانه شخصی خود، برادرش نیز به‌صورت تصادفی آنجا حضور داشته و بازداشت شده است.

سازمان امنیت داخلی آلمان بعد از بازداشت این دو ایرانی، گفته بود با توجه به خصومت جمهوری اسلامی با اسرائیل، احتمال طرح حمله شیمیایی فرد بازداشت شده علیه شهروندان اسرائیلی وجود دارد.

هنوز جزئیاتی از انگیزه فرد یاد شده از تلاش برای تهیه مواد سمی خطرناک، ارتباط احتمالی او با جمهوری اسلامی و این‌که با کدام گروه‌های افراطی اسلامگرا در تماس بوده، منتشر نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا