ایرانخاورمیانهسیاست

عادل الجبیر: جهان باید به اقدامات برهم زننده ثبات از سوی ایران پایان دهد

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اظهار داشت: این منطقه، انرژی جهان را تامین می کند و به نظر ما کشورهای جهان باید مسئولیت خود در قبال تامین امنیت انرژی را انجام دهند.

عادل الجبیر روز شنبه در یک نشست خبری با تاکید بر دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو، اظهار داشت: دلایل زیادی وجود دارد که ایران از تروریسم حمایت می کند هرچند که این کشور همواره این موضوع را تکذیب کرده است.

وی در ادامه گفت: ایران ادعا می کند که از تروریسم حمایت نمی کند ولی می بینیم که از حزب الله و دیگر گروه های مسلح منطقه حمایت می کند و بارها سلاحهای ایرانی در کشورهای منطقه مانند کویت وبحرین و دیگر کشور ها کشف شده است.

الجبیر در ادامه افزود: این کشور {ایران} در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند و شهروندان این کشورها را برای خرابکاری به خدمت می گیرد و ما بارها به دوستانمان هشدار دادیم که عدم مقابله با ایران باعث تشویق این کشور به انجام اقدامات خصمانه بیشتر می شود.

وی بیان کرد: حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو با سلاح های ایرانی انجام شده به همین دلیل این کشور را مسئول حمله می دانیم.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان  با بیان اینکه جهان باید به اقدامات برهم زننده ثبات از سوی ایران پایان دهد، گفت: این حمله از یمن انجام نشده و اطمینان داریم از سمت شمال انجام شده است اما هنوز محل دقیق شلیک آن را کشف نکرده ایم.

عادل الجبیر در ادامه اظهار داشت: ماهیچ موشک یا پهپادی و حتی یک گلوله را به سوی ایران شلیک و روانه نکرده ایم و این نشان می دهد که یک طرف خواستار خیر و طرف دیگر به دنبال شر است.

وی افزود: عربستان تاکنون با ۲۶۰ موشک بالستیک و ۱۵۰ پهپاد ایرانی مورد هجوم قرار گرفته است.

الجبیر گفت: این منطقه انرژی جهان را تامین می کند و به نظر ما کشورهای جهان باید به مسئولیت خود در قبال تامین امنیت انرژی انجام دهند.

وی تاکید کرد: تفاوت حمله به بقیق و خریص با دیگر حملات نشان می دهد که این حمله از سوی ایران انجام شده است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، درباره توافق هسته ای و تلاش برخی کشورها برای زنده نگه داشتن توافق موسوم به برجام، گفت: توافق هسته ای باید اصلاح شود و موضوع محدودیت های زمانی برای ایران افزایش یابد و موضوع موشک های بالستیک ایران که برخلاف قطعنامه های بین المللی است نیز باید در آن گنجانده شود.

وی درباره اقدامات ایالات متحده در منطقه نیز گفت: آمریکا نیروهایی در منطقه دارد و اکنون نیز اقداماتی از سوی آمریکا با همکاری عربستان و دیگر کشورها برای حفظ امنیت انرژی در منطقه و جهان آغاز شده است و ما با آمریکا برای تامین امنیت انرژی در خلیج همکاری می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا