ایران

اعدام گروهی ۱۱ زندانی در زندان مرکزی کرج در یک روز

خبرگزاری هرانا در گزارشی از اعدام گروهی ۱۱ زندانی در زندان مرکزی کرج در روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه خبر داد. این سایت حقوق بشری نوشت که از میان زندانیان اعدام شده پنج تن از جرایم مواد مخدر بودند و هویت سایر اعدام‌شدگان و اتهامات آنها را در دست بررسی دارد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت پنج تن از زندانیان اعدام شده را اکبر تاج، حجت میری، حامد نظری، احمد لطیفی، و محمدعلی (با نام خانوادگی نامشخص) عنوان کرده است.

هرانا با تاکید بر اینکه تا زمان تنظیم این گزارش، هیچگونه اطلاع‌رسانی یا اظهارنظری از سوی مسئولین یا نهادهای مربوطه در خصوص این اعدام‌ها صورت نگرفته، نوشته که بر اساس گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران، نهادهای متولی در یک‌سال گذشته تنها حدود ۳۴ درصد از اعدام های صورت گرفته در ایران را اطلاع‌رسانی کردند.

اعدام یک زندانی در خرم‌آباد

سازمان حقوق بشر ایران از اعدام یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد در روز شنبه ۲۳ دی‌ماه خبر داد.

این سازمان حقوق بشری، هویت زندانی اعدام شده را رضا حیدری با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعلام کرده و به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «رضا حیدری از چهار سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود».

سازمان حقوق بشر ایران، با بیان اینکه «اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله افزایش شدیدی داشته‌اند»، نوشت: «امسال در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶ درصد افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.»

بر اساس آماربرداری سالانه هرانا، در سال ۲۰۲۳ دست کم ۷۹۱ شهروند از جمله ۲۵ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است.

از میان اعدام شدگان، اعدام ۷ نفر در ملاء عام صورت گرفته است.

در این بازه زمانی ۱۶۳ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، از یک ژانویه ۲۰۱۲ تا ۳۱ ژوییه ۲۰۲۳ بیش از پنج هزار نفر شامل دست‌کم ۵۷ کودک در ایران به دار آویخته شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، در گزارش ماه آبان خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به سرعت و میزان رشد نگران‌ کننده اجرای احکام اعدام هشدار داد.

به گفته گوترش، جمهوری اسلامی اعدام‌ها را «با سرعتی نگران‌کننده» انجام می‌دهد و تعداد افراد اعدام شده در هفت ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا