جهان

اوکراین سه جت جنگنده روسیه را سرنگون کرد

ارتش اوکراین می‌گوید روز جمعه سه جت جنگنده روسیه را در جنوب این کشور ساقط کرده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که سه جنگنده سوخو-۳۴ بر فراز منطقه خرسون سرنگون شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با تمجید از نظامیانی که این هواپیماها را ساقط کرده‌اند تایید کرد که حادثه در منطقه به شدت جنگ زده خرسون اتفاق افتاده است.

مسکو درباره این ادعاها اظهار نظر نکرده، اما بلاگرهای بانفوذ روسیه خساراتی را گزارش کرده‌اند.

آقای زلنسکی در نطق شبانه خود گفت که ساقط شدن هواپیماها، خلبانان روس که به اهدافی در اوکراین حمله می‌کنند را آگاه خواهد خواهد کرد که «هیچ یک از آنها از مجازات نخواهد گریخت.»

او همچنین گفت که با مارک روته، نخست وزیر هلند، درباره تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ در آینده و همچنین بسته کمک حمایتی اتحادیه اروپا صحبت کرده است.

روسیه درباره گزارش سقوط جنگنده‌ها اظهار نظر نکرده است، اما بلاگر جنگی بانفوذ روس، «فایتربامبر» از منهدم شدن تعدادی هواپیما که شمار آنها را مشخص نکرد خبر داد و گفت که احتمالا با موشک‌های پاتریوت آمریکا هدف گرفته شده‌اند.

این بلاگر افزود که برخی از خدمه هواپیماها کشته شدند، اما اجساد آنها و همچنین آنهایی که زنده مانده بودند از صحنه نبرد خارج شدند.

یک بلاگر دیگر به نام ووئنی اوسوِدومتیل گفت که هواپیماها احتمالا برای ریختن بمب‌های هدایت شونده به روی یک موضع نیروهای اوکراینی در این طرف رود دنیپرو که در کنترل نیروهای روسیه است ماموریت داشتند.

اوکراین در نبرد با نیروهای اشغالگر روس که بعد از حمله تمام عیار فوریه ۲۰۲۲ وارد این کشور شدند با کمبود مهمات روبروست.

عملیات ضدتهاجمی کی‌یف در آغاز زمستان از نفس افتاد، و نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، رغبتی به ارائه کمک مالی بیشتر به اوکراین نشان نداده‌اند. آمریکا تاکنون بزرگترین پشتیبان نظامی اوکراین بوده است.

آقای زلنسکی این هفته در کنفرانس خبری پایان سال پافشاری کرد که اوکراین درحال باختن جنگ با روسیه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا