ایرانجهان

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ چند فرمانده نیروی قدس سپاه را تحریم کردند

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ چند فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران را به دلیل حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس تحریم کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای از تحریم مجید زارعی، عضو ارشد شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه، خبر داد و گفت این تصمیم را همگام با تحریم‌های جدید بریتانیا علیه سپاه پاسداران اتخاذ کرده است. آمریکا و بریتانیا تاکید کردند مجید زارعی در حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس نقش دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که سایر افراد تحریم شده از سوی بریتانیا، پیشتر از سوی آمریکا تحریم شده بودند.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا، در امور ایران با اشاره به تحریم‌های هماهنگ آمریکا و بریتانیا علیه نیروی قدس و فرماندهان سپاه، بر ادامه همکاری واشینگتن با متحدان و شرکای خود در مقابله با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه تاکید کرد.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، وزارت امور خارجه بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار فرمانده ارشد این نهاد به دلیل ارتباط با گروه‌های حماس و جهاد اسلامی اعمال کرد.

در بسته جدید تحریمی بریتانیا، نام هفت فرد و یک نهاد به چشم می‌خورد.

افرادی که مشمول ممنوعیت سفر به بریتانیا و مسدود شدن دارایی‌های احتمالی آنان در بریتانیا شده‌اند، عبارتند از: اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، محمدسعید ایزدی، رییس شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه، علی مرشاد شیرازی، مجید زارعی و مصطفی مجید‌خانی، اعضای ارشد این شاخه، خالد قدومی و ناصر ابو شریف، نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ایران.

شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه پاسداران، نهادی است که در فهرست جدید تحریم‌های بریتانیا علیه جمهوری اسلامی قرار دارد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه اعلام تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با حماس و جهاد اسلامی گفت: «رفتار رژیم ایران تهدیدی غیرقابل قبول برای بریتانیا و شرکای ماست.»

او اضافه کرد که جمهوری اسلامی همچنان به تهدید مردم در خاک بریتانیا ادامه می‌دهد و از نفوذ خود برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه از طریق حمایت از گروه‌های مسلح از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین استفاده می‌کند.

حماس از سوی آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

کامرون گفت: «تحریم‌های تازه بریتانیا علیه ایران به ما اختیارات جدید گسترده‌ای برای مقابله با این رفتار وحشتناک می‌دهد. تحریم‌های امروز پیامی روشن به رژیم می‌فرستد که ما شما را مسوول اعمالتان می‌دانیم.»

تحریم‌های جدید لندن علیه جمهوری اسلامی یک روز پس از تحریم‌های بریتانیا علیه چهره‌های اصلی حماس و تامین‌کنندگان مالی این گروه است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، آمریکا و بریتانیا در چهار نوبت تحریم‌هایی را به منظور قطع مسیرهای تامین مالی گروه حماس وضع کردند.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با اشاره به این تحریم‌ها به نقش جمهوری اسلامی در پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی پرداخت و گفت تهران از طریق ارسال تسلیحات و انتقال منابع مالی به این گروه‌ها کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا