جهان

کمک تسلیحاتی بریتانیا و دانمارک به اوکراین؛ ابهام درباره ارسال تانک‌های آلمانی

وزیر دفاع بریتانیا روز پنجشنبه ۲۹ دی در پایان جلسه وزرای دفاع چندین کشور حامی اوکراین اعلام کرد که بریتانیا ۶۰۰ موشک زمین به هوا «بریمستون» برای اوکراین ارسال می‌کند.

بن والاس تاکید کرد که این موشک‌ها در کمک به تسلط اوکراین بر میدان‌های نبرد نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

این جلسه که در پایگاه نظامی تاپا در کشور استونی و با شرکت وزرای دفاع بریتانیا، لهستان و کشورهای ناحيه بالتيک برگزار شد پيش‌زمینه اجلاس بزرگی با شرکت وزرای دفاع ۵۰ کشور حامی اوکراین است که به دعوت دولت آمریکا و روز جمعه ۳۰ دی در یکی از پایگاه نظامی این کشور در آلمان به نام «رامشتاین» برگزار می‌شود.

وزیر دفاع بریتانیا در بخشی از سخنانش گفت: «ارسال تجهیزات و سلاح‌های بیشتر نشانه تداوم حمایت ما از اوکراین است. اگر ولادیمر پوتین روی خستگی ما حساب می کند سخت در اشتباه است. ما کمک به اوکراین را امسال، سال آینده و در سال‌های بعد ادامه خواهد داد.»

همزمان، وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد که این کشور ۱۹ قبضه توپخانه هویتزر فرانسوی از مدل «سزار» به اوکراین خواهد داد.

وزیر دفاع این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در مورد کمک تسلیحاتی بیشتر به اوکراین و به خصوص ارسال توپخانه‌های سزار با مقامات آن کشور در تماس دائم بوده‌ایم و پارلمان دانمارک از ارسال این تسلیحات برای کمک به آزادی اوکراین حمایت کرده است.»

نخست وزیر سوئد نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور حدود پنجاه دستگاه خودروی رزمی، سامانه موشک‌های ضد تانک با برد کوتاه‌تر و توپخانه مدل «آرچر» برای اوکراین ارسال خواهد کرد.

استونی نيز اعلام کرد که بزرگ‌ترين محموله کمک‌های تسليحاتی خود شامل توپخانه‌های هويتزر، مهمات، نارنجک‌انداز و تجهيرات کمکی توپخانه را به زودی برای اوکراين ارسال می‌کند.

افزایش فشارها بر دولت آلمان برای ارسال تانک به کی‌یف

در پی تصمیم دولت‌های بریتانیا و فرانسه برای ارسال تانک‌های سبک و نیمه‌سنگین برای اوکراین طی هفته‌های اخیر، دولت آلمان نیز تحت فشار قرار گرفته که از این اقدام پیروی کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری و سایر مقامات ارشد اوکراین بارها نارضایتی خود را از آنچه که تعلل دولت آلمان توصیف می‌کنند ابراز کرده‌اند.

آقای زلنسکی روز پنجشنبه در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به یکی از اجتماعاتی که در حاشیه اجلاس داووس برگزار شد به شکل پوشیده‌ای ازحامیان اصلی کشورش مثل آلمان و آمریکا انتقاد کرد و ضمن گلایه از «عدم ارسال برخی تسلیحات مشخص» افزود: «صرفا با انگیزه و روحیه نمی‌توان در جنگ پیروزشد.»

وزارت دفاع اوکراین نیز ضمن استقبال از ارسال تانک‌های «چلنجر» بریتانیایی گفت این تعداد برای کسب برتری عملیاتی در جبهه‌های جنگ کافی نیست.

به‌رغم این انتقادها، برویس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان، روز پنجشنبه پس از استقبال از لوید آستین، همتای آمریکایی خود در برلین گفت: «تجهیزاتی که آلمان تاکنون به اوکراین داده بسیار موثر بوده‌اند و ما همراه با متحدان خود به حمایت از نبرد اوکراین برای آزادی، استقلال و دفاع از تمامیت ارضی کشور ادامه خواهیم داد.»

وزیر دفاع آلمان در این نشست خبری به تقاضای دولت اوکراین برای دریافت تانک‌های آلمانی «لئوپارد ۲» اشاره نکرد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که در حال حاضر بیش از دو هزار و ۳۰۰ تانک « لئوپاردو ۲» در خدمت ارتش‌های اروپایی است و ارسال درصد ناچیزی از آن‌ها در تقویت قدرت رزمی اوکراین نقش مهمی خواهد داشت. ولی این کشور‌ها برای ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین به اجازه برلین نیاز دارند.

برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آلمان برای ارسال تانک به اوکراین منتظر تایید این اقدام از سوی واشینگتن است.

دولت آمریکا نیز به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف تاکنون برای آن کشور تانک ارسال نکرده است.

ينس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز پنجشنبه خبر داد که دستور کار جلسه روز جمعه با شرکت وزرای دفاع ۵۰ کشور حامی اوکراین «ارائه کمک‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر، سلاح‌های سنگین‌تر و مدرن‌تر است».

به رغم درخواست اوکراین و فشار کشورهای همسایه آن نظیر لهستان و جمهوری‌های بالتیک، هیچ تضمینی وجود ندارد که آلمان و آمریکا در اجلاس روز جمعه ارسال تانک برای آن کشور را بپذیرند.

دومین گفت‌و‌گوی تلفنی پوتین و رئیسی طی ۱۰ روز

همزمان با تازه‌ترین تحولات جنگ در اوکراین، رسانه‌های بین‌المللی از گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با همتای ایرانی خود در رابطه با سوریه، همچنین همکاری در زمینه‌های انرژی و ترابری خبر داد.

بر اساس گزارش کوتاهی که سایت کرملین روز پنج‌شنبه منتشر کرده، رؤسای جمهور دو کشور درباره همکاریهای انرژی و ترابری، همچنین سوریه گفت‌و‌گو کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است که رؤسای جمهور دو کشور دومین گفت‌و‌گوی تلفنی طی ۱۰ روز گذشته را انجام دادند.

این گزارش‌ها اشاره‌ای به جزئیات گفت‌و‌گوی ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی نکرده، اما دستیار آقای پوتین طی چند روز گذشته در ایران بود و روز گذشته دیداری از پروژه خط آهن آستارا داشت.

آغاز ساخت این پروژه یک میلیارد دلاری که برای اتصال خط آهن رشت به آستارا است با بیش از دو دهه تاخیر مواجه شده و مذاکرات ایران برای جذب سرمایه‌های روسی طی چند ماه گذشته در جریان بود. قرار است با تکمیل این پروژه، خطوط آهن ایران به جمهوری آذربایجان و از طریق آن کشور به روسیه وصل شود.

تیرماه امسال همچنین محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه‌ها» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و اعلام کرد این تفاهمنامه‌ها شامل توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌های ال‌ان‌جی و خطوط لوله است.

روسیه از آن زمان، هیچ کدام از تفاهم‌نامه‌های یاد شده را به قرارداد تبدیل نکرده است.

سایت کرملین همچنین گفته است رؤسای جمهور دو کشور موضوع سوریه را نیز مذاکره کرده‌اند. ایران و روسیه بزرگ‌ترین حامی دولت بشار اسد هستند.

این گزارش اشاره‌ای به جنگ روسیه و اوکراین نکرده است. کشورهای غربی و کی‌یف می‌گویند روسیه از صدها پهپاد ارسال شده توسط جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین استفاده کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا