ایرانجهان

رابرت مالی: درباره تغییر در اعمال تحریم‌های غیرمرتبط با برجام مذاکره‌ای نکرده‌ایم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت ایالات‌ متحده هیچ مذاکره‌ای درباره تغییر در چگونگی اعمال تحریم‌های غیرمرتبط با برجام انجام نداده‌ و هر گزارشی خلاف این موضوع را کاملا اشتباه خواند.

پیش از این اظهارات رابرت مالی، پولیتیکو روز جمعه با استناد به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا که گزیده‌ای از آن را مشاهده کرده، گزارش داد این متن پیشنهادی تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران را کاهش می‌دهد و راه را برای جلوگیری از بازرسی بیشتر سایت‌های اتمی مشکوک ایران هموار می‌کند.

طبق گزارش پولیتیکو، بر اساس این متن پیشنهادی، شهروندان غیرآمریکایی اجازه دارند که با شرکت‌های ایرانی که حتی با سپاه پاسداران «معاملاتی» دارند، تجارت کنند، به شرط آنکه این شرکت‌های ایرانی در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشند.

یک دیپلمات آگاه به پولیتیکو گفت این پیشنهاد اتحادیه اروپا به علاوه بر اینکه به شرکت‌های اروپایی امکان فعالیت گسترده در ایران را می‌دهد، برای سپاه پاسداران نیز این امکان را ایجاد می‌کند که از طریق شرکت‌های صوری به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، متن پیشنهادی اتحادیه اروپا عنوان کرده که آمریکا و اروپا تا تاریخ اجرای توافق احتمالی، عملکرد ایران را در رفع اختلاف‌های باقیمانده تحت نظر داشته باشند.

طبق این گزارش، با توجه به اینکه تاریخ اجرای توافق احتمالی چند ماه پس از امضای احتمالی آن خواهد بود، اگر آژانس بر ادامه تحقیقات خود اصرار کند، این امکان وجود دارد که ایران با تهدید نسبت به لغو توافق احتمالی، آژانس را تحت فشار قرار دهد.

در همین حال، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، با اشاره به پیشنهادات اروپا در مذاکرات احیای برجام نوشت: «هنوز روند کارشناسی ادامه داشته و هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره ایده‌های طرح‌شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اتخاذ نشده است.»

روز پنج‌شنبه، روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه غرب در مذاکرات احیای برجام «امتیازات قابل توجهی» به ایران ارائه کرده، گزارش داد طبق متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اگر ایران بپذیرد با شفافیت با تحقیقات آژانس همکاری کند، می‌توان با درخواست جمهوری اسلامی برای بسته شدن اختلافات پادمانی موافقت کرد.

در پیش‌نویس این پیشنهاد که از سوی وال استریت ژورنال مشاهده شده، از جمهوری اسلامی خواسته شده است قبل از اجرایی شدن توافق، نگرانی‌های آژانس را به رسمیت بشناسد و تأکید شده است که از تهران انتظار می‌رود به سؤالات آژانس «با هدف شفاف‌سازی» پاسخ دهد.

در این متن آمده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایالات متحده و سایر طرف‌های گفت‌وگو از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند خواست تحقیقات را درباره این موارد متوقف کند.

روزنامه وال استریت ژورنال، همچنین به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف‌های احیای برجام گفته است که تا ۲۴ مرداد ماه باید پاسخ مثبت یا منفی خود را درباره متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اعلام کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، روز دوشنبه ۱۷ مرداد در پایان تازه‌ترین دوره مذاکرات وین اعلام کرد که «متن نهایی توافق» در اختیار هیات‌های ایران، آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این مذاکرات قرار گرفته است.

یک روز بعد پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند.

با این حال سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب اعلام کرد که در ایران «هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی» برای بررسی این متن برگزار نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا