جهان

ارمغان میدان نفتی جدید ترکیه برای اقتصاد؛ 2.9 میلیارد دلار درآمد در سال

دبیرکل انجمن پلتفرم نفت و گاز ترکیه اعلام کرد کشف میدان نفتی گابار سالانه حدود 2.9 میلیارد دلار برای اقتصاد کشور درآمد خواهد داشت.

مراد کالای، دبیرکل انجمن «پلتفرم نفت و گاز» ترکیه در گفت‌وگو با آناتولی به ارزیابی کشف میدان نفتی جدید «شهید آیبوکه یالچین» با ظرفیت تولید روزانه 100 هزار بشکه در منطقه گابار در استان شرناق که مژده آن از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور داده شد؛ پرداخت.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های اخیر ترکیه در کشف منابع نفتی و گازی نتیجه اکتشافاتی است که از سال 2020 تا کنون انجام شده است، گفت: شرکت نفت ترکیه (TPAO) در ادامه حفاری‌های خود در منطقه گابار یک میدان جدید نفتی کشف کرد. بنا به اعلام منابع رسمی، این میدان با 100 حلقه چاه به ظرفیت تولید 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کالای افزود:‌ اگر در نظر بگیریم که از یک حلقه چاه روزانه حدود 900 یا 1000 بشکه تولید صورت بگیرد، با حفر 100 حلقه چاه این رقم به 100 هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه با اکتشافات انجام شده در میدان نفتی «شهید اسما چویک» در سال گذشته، حجم تولید ترکیه به 80 هزار بشکه در روز افزایش یافت، تصریح کرد: به راحتی می‌توان گفت که با اضافه شدن این میدان جدید، تولید کشور طی 2 تا 3 سال آینده، به حدود 150 تا 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید. با توجه به اینکه در آینده توان تولید روزانه 100 هزار بشکه از 100 حلقه چاه را خواهیم داشت، سهم این اکتشاف با ارقام امروزی حدود 2.9 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

دبیرکل انجمن پلتفرم نفت و گاز ترکیه خاطرنشان کرد: این اکتشافات وابستگی خارجی به انرژی و هزینه واردات انرژی را کاهش می‌دهد و با افزایش تولید 100 هزار بشکه‌، ترکیه می‌تواند تقریبا 20 درصد از مصرف خود را از تولیدات داخلی تامین کند.

وی در پایان تصریح کرد: میدان نفتی کنونی از گرانش بالا برخوردار است، یعنی به لحاظ کیفیت بالای نفت خام، هم می‌توانیم آن را با قیمت بهتری بفروشیم و هم با هزینه کمتری آن را پالایش کنیم.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا