ایرانجهان

شورای همکاری خلیج از ایران خواست فراتر از حد مجاز اورانیوم غنی‌سازی نکند

در نشست وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیجی بر اهمیت محافظت از امنیت دریایی، آبراه‌ها و تاسیسات نفتی در منطقه خلیج تاکید شد.

در بیانیه پایانی یکصد و پنجاه و هفتمین نشست شورای وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج از ایران خواسته شد تا فراتر از حد مجاز مورد نیاز برای فعالیت‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای، اورانیوم غنی‌سازی نکند.

در نشست این شورا که پنج‌شنبه 16 شهریور در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج به ریاست بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان و رئیس دوره‌ای شورای وزیران خلیجی برگزار شد، بر اهمیت محافظت از امنیت دریایی و آبراه‌ها تاکید شد.

در این نشست وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج همچنین بر مالکیت کامل و انحصاری مشترک پادشاهی عربی سعودی و کویت بر میدان نفتی الدره (آرش) تاکید کردند.

در خصوص روابط با ایران، بر ضرورت پایبندی به اصول اساسی از جمله حسن‌همجواری، احترام متبادل، پایبندی به قواعد، قوانین و منشورهای بین‌المللی و همچنین عدم دخالت در امور داخلی و حل اختلافات از روش‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو و عدم کاربرد زور یا تهدید به استفاده از آن، تاکید شد.

همچنین در ارتباط با ایران بر استفاده از همه مکانسیم‌ها برای تحکیم پایه‌های امنیت، صلح و ثبات در منطقه به‌منظور تقویت روابط تاکید شد.

این شورا از گام‌های برداشته شده در راستای اجرای توافق ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان سعودی و ایران و از جمله آن آغاز ماموریت سفرای دو کشور نزد یکدیگر استقبال و ابراز امیدواری کرد که مرحله جدیدی از روابط فی‌مابین این دو کشور بر اساس منافع مشترک و احترام متبادل پایه‌گذاری شود.

نیز از ایران خواسته شد به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شده و در ارتباط با پرونده هسته‌ای خود به‌طور فعالانه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در این نشست همچنین تاکید شد که در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، به همه مسائل و از جمله نگرانی‌های امنیتی کشورهای خلیجی به‌منظور ایفای نقش در تحقق اهداف و منافع مشترک بر اساس احترام به حاکمیت کشورها، سیاست‌های حسن همجواری و پایبندی به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل جهت تضمین تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، رسیدگی شود.

این شورا همچنین بر اهمیت مقابله با هر گونه تهدیداتی علیه کشتیرانی دریایی و تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج تاکید کرد.

در بیانیه پایانی این نشست نیز بر محکوم کردن اقدامات تروریستی و انگیزه‌های آن و همچنین پرهیز از افراط‌گرایی در همه اشکال آن تاکید شد.

وزرای شرکت‌کننده در نشست شورای همکاری خلیج از تاسیس سازمانی جهانی برای آب به مرکزیت ریاض، پایتخت سعودی استقبال و بر مالکیت کامل، مشترک و انحصاری پادشاهی عربی سعودی و کویت بر منابع منطقه زیرآب و میدان نفتی الدره (آرش) تاکید کردند.

در این نشست همچنین از تلاش‌های سعودی و عمان برای احیای فرایند سیاسی در یمن و تاکید بر اهمیت وحدت مردم یمن و تکمیل اجرای توافق ریاض، استقبال شد.

در مفاد این بیانیه از عراق نیز خواسته شد تا مرزهای دریایی خود با کویت را ترسیم کند.
در بیانیه پایانی نشست وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مخالفت با نفرت‌پراکنی، نژادپرستی و تبعیض استقبال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا