ایرانجهانخاورمیانه

حمله توپخانه‌ای اسرائیل به شبه‌نظامیان نیابتی ایران در مرز سوریه

توپخانه ارتش اسرائیل شنبه شب ۶ آبان مواضع شبه‌نظامیان نیابتی ایران در نزدیکی مرز سوریه را زیر آتش گرفت.

به گفته منابع لبنانی و سوری، ارتش اسرائیل مواضع ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را در منطقه قنیطره در نزدیکی مرز سوریه، با آتش توپخانه هدف قرار داد.

به گزارش جروزالم پست، اخبار صدای پایتخت سوریه خبر داد که این حملات توپخانه‌ای در پاسخ به موشکی بود که روز شنبه از سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد. به جز راکتی که جمعه شب از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد و در خاک سوریه فرود آمد هیچ پرتاب دیگری از سوریه توسط ارتش اسرائیل یا منابع اسرائیلی در روز شنبه گزارش نشد.

پیش از این نیز وزیر خارجه ایران جمعه پنجم آبان، در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به «احتمال گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه های جدید در منطقه» علیه اسرائیل هشدار داده بود.

سخنگوی پنتاگون حملات پنجشنبه شب آمریکا به مواضع مورد استفاده سپاه پاسداران ایران در سوریه را تایید کرد.

پت رایدر گفت: «شامگاه پنجشنبه هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ و اف-۱۵ ارتش آمریکا، حملات دفاعی را بر روی یک انبار اسلحه و تاسیسات ذخیره مهمات مورد استفاده سپاه پاسداران ایران و گروه های وابسته در البوکمال سوریه انجام دادند که هر دو تاسیسات ویران شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نامه‌ای در روز پنجم آبان، به روسای کنگره آمریکا، با اشاره به حمله این کشور به تاسیسات مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه، گفت که نیروهای نظامی آمریکا در صورت لزوم «آماده‌ هستند تا اقدامات بیشتری» در ارتباط با حمله به مواضع این کشور از سوی گروه‌های نیابتی ایران انجام دهند.

جو بایدن نوشت: «هدف از این حملات، ایجاد بازدارندگی بود و به گونه‌ای انجام شد که خطر تشدید تنش را محدود و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد: «من این حملات را به منظور محافظت و دفاع از نیروهای خود، مختل کردن حملات مداوم علیه ایالات متحده و شرکای ما، و باز داشتن [حکومت] ایران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از انجام یا حمایت از حملات بیشتر به نیروها و امکانات آمریکا انجام دادم.»

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را، که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا