ایرانجهان

ادامه واکنش‌ها علیه حمله‌های سایبری ایران به آلبانی

حمله‌های سایبری گسترده ایران به زیرساخت‌های آلبانی، که منجر به قطع روابط دو کشور شد، واکنش‌های شدیدی در پی داشته است.

در پی قطع روابط دیپلماتیک از سوی آلبانی، مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی این حمله‌ها را محکوم کردند و درباره تکرار آن هشدار دادند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «اقدامات بی‌ملاحظه ایران بی‌اعتنایی آشکار به مردم آلبانی را نشان داد و توانایی آنها را برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری به شدت محدود کرد.»

او همچنین آلبانی را یک «شریک ارزشمند» توصیف کرد و افزود: «ما در افشای اقدامات غیرقابل قبول ایران به آلبانی و سایر متحدان می‌پیوندیم.»

از سوی دیگر، جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط‌خارجی سنای آمریکا، حمله‌های سایبری را به شدت محکوم کرد و گفت: «ایران باید پاسخگوی حملات مخرب خود باشد و من از تصمیم آلبانی برای قطع روابط دیپلماتیک حمایت می کنم.»

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای این حمله‌ها‌ را محکوم کرد و شورای امنیت ملی آمریکا ابعاد آن را «بی سابقه» خواند.

آدرین واتسون، سخنگوی این شورا، هشدار داد چنین فعالیت‌های مخربی می‌تواند تاثیر «داخلی، منطقه‌ای و جهانی» داشته باشد و به مردم آسیب بزند.

کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید،گفت ایالات متحده تلاش می‌کند ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد آمریکا را تهدید می‌کند و سابقه‌ای نگران‌کننده برای فضای سایبری به وجود می‌آورد، پاسخ‌گو کند.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای واکنش تیرانا را محکوم کرد و آن را نتیجه «ادعاهای بی اساس» عنوان کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت واکنش آمریکا و بریتانیا «فاقد هر گونه وجاهت» است چرا که این دو کشور پیش از این در مقابل حملات سایبری علیه جمهوری‌اسلامی سکوت کرده «و حتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند».

به گفته ادی راما، نخست وزیر آلبانی، حمله‌ها «بدون هیچ تردیدی» نمی‌تواند کار افراد یا سازمان‌های غیر‌وابسته باشد و شواهد «غیرقابل انکاری» وجود دارد که نشان می‌دهد از سوی دولت ایران و از طریق چهار گروه مختلف انجام شده است.

راما افزود یکی از این گروه‌ها پیش‌تر حملات سایبری دیگری علیه اسرائیل، عربستان‌سعودی، امارات‌متحده‌عربی، کویت و قبرس انجام داده است.

او گفت هدف گروه‌های هکر «تخریب زیرساخت‌های دیجیتالی» آلبانی و همچنین «سرقت داده‌ها و ارتباط‌های الکترونیکی سیستم‌های دولتی» بوده که شکست خورده است.

یک گروه هکری موسوم به «عدالت سرزمین» در یک کانال تلگرامی مسئولیت‌ حمله‌های سایبری اخیر را، که با استفاده از باج‌افزار انجام شده، به عهده گرفت.

پیش‌تر، شرکت امنیت سایبری مندیانت با اشاره به زمان این حمله‌ها، عنوان کرد محتویات کانال تلگرامی که مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته و شباهت کدهای نرم‌افزاری این حمله‌ها با بدافزارهایی که کاربران فارسی و عرب‌زبان را هدف قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این هکرها در حمایت از جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند.

روابط بین تیرانا و تهران از زمانی که هزاران عضو سازمان مجاهدین خلق به آلبانی منتقل شدند رو به سردی گراییده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا