fa

کاخ سفید: روسیه از موشک‌های کره شمالی علیه اوکراین استفاده کرده و به‌دنبال موشک‌های ایران است

کاخ سفید با استناد به اطلاعاتی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، اعلام کرد این اطلاعات نشان می‌دهد که روسیه از موشک‌های بالستیک ساخت کره شمالی در تهاجم خود علیه اوکراین استفاده کرده و به‌دنبال موشک‌های ساخت ایران است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۱۴ دی گفت که کره شمالی اخیرا موشک‌های بالستیک و پرتابگرهایی را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است که برخی از آن‌ها را روسیه به سمت اوکراین شلیک کرده است.

آقای کربی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده این موضوع را با شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

او انتقال تسلیحات کره شمالی به روسیه را «تشدید قابل توجه تنش‌ها و نگران‌کننده» خواند و گفت که ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که معاملات تسلیحاتی را تسهیل می‌کنند اعمال خواهد کرد.

کربی با استفاده از نام رسمی کره شمالی گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که جمهوری دموکراتیک خلق کره اخیرا پرتاب‌کننده موشک‌های بالستیک و چندین موشک بالستیک به روسیه داده است

او افزود که در روزهای اخیر «نیروهای روسیه حداقل یکی از این موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کردند» و به نظر می‌رسد در یک زمین باز فرود آمده باشد.

کربی همچنین گفت که ایران موشک‌های بالستیک دوربرد به روسیه تحویل نداده، اما واشینگتن معتقد است روسیه قصد دارد سامانه‌های موشکی از ایران خریداری کند.

این اظهارات در شرایطی است که مسکو برای استفاده از پهپاد و سایر تسلیحات علیه اوکراین به شدت به ایران وابسته است.

روسیه در روزهای اخیر برخی از شدیدترین حملات خود از زمان آغاز جنگ اوکراین را علیه شهرهای این کشور انجام داده است.

کی‌یف روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه از روز جمعه بیش از ۳۰۰ پهپاد تهاجمی و موشک از انواع مختلف را به سمت شهرهای سراسر اوکراین پرتاب کرده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران است.

این گزارش تأکید می‌کند که خرید این موشک‌ها، توانایی مسکو برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین را افزایش می‌دهد.

وال‌استریت جورنال افزود که روس‌ها در اواسط ماه دسامبر از یک منطقه آموزشی در ایران بازدید کردند تا شاهد آزمایش‌های سپاه پاسداران از جمله پرتاب موشک کوتاه‌برد ابابیل باشند.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که نشانه‌های فزاینده‌ای از همکاری دفاعی بی‌سابقه و در حال گسترش بین روسیه و ایران مشاهده کرده است.

به گفته کاخ سفید، این نوع همکاری از یک‌ سو به مسکو کمک می‌کند تا جنگ در اوکراین را طولانی‌تر کند و از سوی دیگر، تهدیدات جمهوری اسلامی علیه همسایگان ایران را افزایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا