ایران

ایران در قعر جدول آزادی اینترنت در جهان

ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی به عنوان «دشمن بزرگ اینترنت و جریان آزاد اطلاعات» شناخته شد.

وب‌سایت «سرف‌شارک» در تازه‌ترین گزارش خود از محدودیت‌های اینترنت در جهان اعلام کرد در سال گذشته میلادی، جمهوری اسلامی ایران با یازده مورد اعمال محدودیت اینترنتی جدید، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد محدودیت‌ها را به خود اختصاص داده است.

آخرین بررسی «سرف‌شارک» درباره وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد ۱۰ کشور جهان از نظر تعداد محدودیت‌های اینترنتی جدید به ترتیب عبارتند از : جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون.

«جامو و کشمیر از سال ۱۹۴۷ منطقه مورد مناقشه‌ میان هند و پاکستان بوده است.»

بر اساس گزارش «سرف‌شارک» جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی، دو شبکه اجتماعی را فیلتر کرده، اینترنت چهار منطقه را قطع کرده و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه داشته است. بعد از ایران، هند با ۱۰ مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه سوم قرار دارد.

آمارهای «سرف‌شارک» نشان می‌دهد که حکومت ایران در سال ۲۰۲۲، محدودیت واتس‌اپ و اینستاگرام را به مدت ۲۴۲۴ ساعت، محدودیت اسکایپ را به مدت ۲۳۵۳ ساعت، قطع اینترنت در کردستان را به مدت ۳۳۶ ساعت و قطع اینترنت سراسری را به مدت ۳۳۰ ساعت به مردم ایران تحمیل کرده است.

وب‌سایت «سرف‌شارک» هر سال به بررسی میزان و شدت محدودیت‌های اینترنتی در جهان، نظارت دولت‌ها بر فضای مجازی و کیفیت زندگی دیجیتال در کشورها می‌پردازد.

کارشناسان سرف‌شارک اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل اعمال محدودیت‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۲، اعتراضات سراسری و مجادلات سیاسی بوده‌اند که قاره آسیا با سهم ۴۷ درصدی، بیشترین موارد اجرای این محدودیت‌ها در جهان را داشته است.

بر اساس این بررسی‌ها از میان شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک بیش از بقیه مورد خشم و غضب دولت‌ها قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا