جهانویدیو

امین و بایرام دو اسیر آزربایجانی مجروح کجا هستند؟ (ویدیو)

زارا آماتونی، نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایروان، از دادن اطلاعات به رسانه‌های بین‌المللی درباره امین موسی‌یف و بایرام کریموف، دو سرباز آزربایجانی اسیر شده، امتناع ورزیده است.

در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) ویدئوهایی منتشر شد که نشان می داد الكساندر خارچنكو، روزنامه نگار اوكراینی به یک سرباز زخمی آذربایجانی کمک های اولیه می كند. در این میان یک سرباز ارمنی به سرباز زخمی آذربایجانی ناسزا می‌گوید و انتظار دارد که سرباز اسیر آذربایجانی از ترس و درد زخم فحش او را تأیید کند ولی سرباز زخمی آذربایجانی فحش سرباز ارمنی را به خود او بر می‌گرداند. این جسارت سرباز آذربایجانی باعث می‌شود که سرباز ارمنی عصبانی شده و او را با لگد مورد ضرب و شتم قرار دهد.

به دنبال این، فیلمی دیگر منتشر شد که این سرباز اسیر آذربایجانی در داخل خودرو نیروهای ارمنی در حالی که زخمی است، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

این ویدئو همان سرباز آذربایجانی با نام امین موسی‌یف را نشان می دهد که این بار کف خودروی زرهی خوابیده و می پرسد “کجا می رویم؟” در پاسخ، سرباز ارمنی می‌گوید: “اگر رفتار خوبی داشته باشی به خانه…” و در ادامه فحش و ناسزا می‌گوید و این بار نیز  سرباز آذربایجانی را با لگد می‌زند.

لیلا عبدالله یوا، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان به رسانه‌ها گفته که این موضوع در حال بررسی است و به سازمانهای بین المللی مربوطه گزارش خواهد شد.

لیلا عبدالله یوا گفته: “صحت اطلاعات مربوط به شکنجه اسرای جنگی ابتدا بررسی می‌شود، سپس به سازمانهای بین المللی مرتبط اطلاع داده می‌شود.”

فیلم خارچنکو
اولین فیلم درباره اسرای آذربایجانی امین موسی‌یف و بایرام کریموف، توسط الکساندر خارچنکو در کانال «آننا نیوز» در یوتوب به اشتراک گذاشته شد. او نوشت که دو اسیر آذربایجانی به بیمارستانی در خانکندی فرستاده شده اند.

در این ویدیو خارچنکو که در لباس نظامی است به روسی به اسیر آذربایجانی می‌گوید که “همه چیز خوب خواهد شد”. سپس سرباز اسیر توسط نیروهای مسلح ارمنستان به مکانی نامعلوم برده می‌شود.

در پست فیس بوک الکساندر خارچنکو ، کاربران آذربایجانی از او خواسته‌اند که در یافتن امین موسی‌یف و بایرام کریموف کمک کند.

در یک پست فیس بوکی دیگر، این روزنامه نگار گفته که جستجوی این سربازان را “به روش خود” ادامه داده، اما اکنون فقط کمیته صلیب سرخ و آژانس مربوطه در ارمنستان می توانند در مورد آنها پاسخ دهند.

الهه حسینووا، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در باکو، به رسانه‌ها گفته که نمی تواند اطلاعاتی درباره افراد نام برده ارائه دهد. چرا که به گفته او اطلاعات شخصی اسرای جنگی یک موضوع محرمانه است و آنها “این اطلاعات را فقط در اختیار خانواده ها قرار می دهند.”

چنگیز عسگروف، معاون رئیس دادگاه عالی جمهوری آذربایجان، در حساب توئیتر خود نوشت که در رابطه با این موضوع به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا