ایران

سازمان محیط زیست ایران: ترکیه منشاء گرد و غبار در ایران نیست

مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران و دبیر ستاد کشوری مقابله با گردوغبار اذعان داشت که ترکیه منشاء گردوغبار در ایران نیست.

علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد کشوری مقابله با گردوغبار در حاشیه گردهمایی محیط زیست در گفت‌وگویی با «آناتولی» درباره منشا خارجی ریزگردها در ایران تصریح کرد: «اعتقاد دارم کشور ترکیه خودش منشاء گرد و غبار نیست. یعنی ما خیلی نتوانستیم جایی را پیدا کنیم که منطقه غبارخیز داشته باشد. کمتر هم تحت تاثیر گرد و غبار قرار می‌گیرد.»

وی در پاسخ به این سوال که منشاء گرد و غبار در ایران بیشتر از سمت چه کشورهایی است، گفت: «ما یک مطالعه علمی انجام دادیم. 270 میلیون هکتار مناطق غبار خیز در اطراف ایران است. همچنین در دو ماه گذشته اغلب رخدادهای گرد و غبار از سوی عراق و سوریه بوده است. در واقع تا مرکز و دریای خزر هم رسیده است.»

طهماسبی با اشاره به اینکه باید توجه کرد منشاء گرد و غبار تا چه میزان به مدیریت منابع آب ارتباط دارد، اظهار کرد: «مطالعه متقن وجود ندارد. البته ما در حال انجام این بررسی هستیم. ولی تاثیر آب را هم نمی‌شود منفی دانست. وقتی آب نباشد اراضی کشاورزی و تالاب‌ها نقش ایفا می‌کنندآنچه مسلم است نقش سایر اراضی به نسبت چیزی که در عراق و سوریه است، بیشتر است.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های ایران به ویژه در حوزه سیاست خارجی ترکیه را عامل ایجاد گرد و غبار در ایران می‌دانند، توضیح داد: «خواهش من این است که همه مراجع رسمی را نگاه کنند. من یک مرجع رسمی هستم. در سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت ستاد ملی بر عهده من است و حرفی که می‌زنم باید بر مبنای استناد علمی باشد. اینکه یک کارشناس یا فردی یا سازمان مردم نهادی، اظهار نظر می‌کند در چهارچوب اظهار نظرهای رسمی دولت ما نیست. مورد تائید ما می‌تواند نباشد.»

به گفته وی اراضی ملی؛ بوته‌زارها، مراتع تخریب یافته، اراضی بدون پوشش و رها شده در شمال غرب عراق و شرق سوریه منشاء این گرد و غبار در ایران است.

اظهارات این مقام حکومتی در حالی است که در روزهای گذشته رسانه های فارس زبان با حمله به ترکیه، منشاء گرد و غبار را به ترکیه نسبت می دهند و از حکومت ایران سلب مسئولیت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا