جهانخاورمیانه

سنتکام: حمله حوثی‌ها به کشتی بریتانیایی باعث آلودگی در دریای سرخ شده است

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز جمعه اعلام کرد حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به «روبیمار»٬ یک کشتی بریتانیایی٬ باعث لکه نفتی ۲۹ کیلومتری شده و آب همچنان در حال نفوذ به این کشتی است.

در بیانیه سنتکام آمده است: «۱۸ فوریه بین ساعت ۹:۳۰ و ۱۰:۴۰ شب تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران به روبیمار که یک کشتی فله‌بر متعلق به بریتانیا با پرچم بلیز است، حمله کردند.»

طبق این بیانیه، اگرچه کشتی «روبیمار» هم‌اکنون لنگر انداخته است، اما آب به آرامی در حال ورود به این کشتی است.

سنتکام تصریح کرد، حمله «بدون دلیل و ملاحظه» شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به این کشتی باعث خسارت قابل توجهی شد که به نشت سوخت و آلودگی نفتی به وسعت ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) در دریای سرخ منجر شده است.»

در این بیانیه هشدار داده شده است که «کشتی روبیمار در زمان حمله در حال حمل بیش از ٤١ هزار تن کود بود که می‌تواند به دریای سرخ سرازیر شود و این فاجعه زیست محیطی را بدتر کند.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تاکید کرده است: «حوثی‌ها همچنان نسبت به تأثیرات منطقه‌ای حملات خود بی‌توجه هستند و تجارت جهانی صنعت ماهیگیری جوامع ساحلی و چرخه مواد غذایی منطقه را هم تهدید می‌کنند.»

شبکه سی‌ان‌ان نیز می‌گوید به نظر می‌رسد در حملات چند ماه گذشته شبه نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن بیشترین خسارت به کشتی روبیمار وارد شده است.

شبه نظامیان حوثی روز یکشنبه با دو موشک بالستیک کشتی روبیمار هدف قرار دادند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: «تهدید حملات بیشتر حوثی‌ها در دریای سرخ، همراه با وضعیت آب، رسیدن به این کشتی و تلاش برای کشیدن آن به بندر را بسیار دشوار کرده است.»

پیشتر یک منبع مطلع به رویترز گفته بود: «جیبوتی تنها گزینه فوری است که در آن برخی تعمیرات یا بازیابی امکان‌پذیر است. برای کشتی‌هایی که در چنین شرایطی قرار دارند خیلی خطرناک است که مسافتی زیاد یا در آب‌های آزادتر یدک‌کشی شوند.»

گزارش‌ها حاکی است که خدمه کشتی روبیمار کشتی را ترک کردند و توسط یک کشتی تجاری دیگر نجات یافتند.

خطرات کشتیرانی به دلیل حملات مکرر پهپادی و موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب افزایش یافته است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با چندین حمله به تأسیسات حوثی‌ها به حملات آنان پاسخ داده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این حملات را به طور کامل متوقف کنند.

اداره بنادر و مناطق آزاد جیبوتی اعلام کرده که کشتی آسیب‌دیده دارای حدود ۲۲ هزار تن متریک کود است که بسیار خطرناک است.

تاکنون هیچ کشتی مورد حمله حوثی‌ها غرق نشده یا خدمه‌ای کشته نشده‌اند اما نگرانی‌های ایمنی در این منطقه در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا