ایرانجهان

خاکسپاری پیکر نوید افکاری «تحت تدابیر امنیتی و شبانه»؛ واکنش‌های جهانی

گزارشات منتشر شده حاکی‌ست پیکر نوید افکاری، معترض محکوم به اعدام «تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد.»

مهدی محمودیان، فعال مدنی و از نزدیکان خانواده افکاری، شامگاه شنبه ۲۲ شهریور در حساب توییتر خود نوشت که پیکر نوید افکاری «در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد.»

در همین حال شخصیت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با انتشار بیانیه‌هایی اعدام مخفیانه و ناگهانی نوید افکاری را به‌شدت محکوم کرده و واکنش خود را نسبت به قساوت جمهوری اسلامی ایران در برخورد با معترضین سیاسی و مدنی ابراز داشته‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییتر خود نوشت: « اعدام نوید افکاری به دست رژیم ایران عملی بی‌رحمانه و رذیلانه بود. ما به شدیدترین لحن آن را محکوم می‌کنیم.»

پمپئو با تاکید براینکه «این اقدام حمله‌ای شنیع به ‌کرامت انسانی، حتی با استانداردهای نفرت‌انگیز این رژیم است»، گفت: «صدای مردم ایران نباید خاموش شود. ما امروز کنار خانواده نوید افکاری و تمام ایرانیان در سوگواری مرگ او به دست این رژیم بی‌رحم و وحشی می‌ایستیم. زندگی و مرگ او فراموش نخواهد شد.»

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در توییتر خود نوشت: «اعدام بی‌رحمانه نوید افکاری فاجعه است.»

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اعدام نوید افکاری گفت، اتحادیه اروپا اعدام نوید افکاری را با شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا اضافه کرده است، مساله حقوق بشر از موضوعات محوری تعامل با ایران خواهد بود.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: «فکر و دعای ما با خانواده نوید افکاری است. ما بی‌اعتنایی مداوم و بی‌شرمانه رژیم ایران به جان انسان‌ها را محکوم می‌کنیم. صدای مردم در ایران خاموش نخواهد شد.»

مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نیز در واکنش به اعدام این معترض سیاسی در توییتر نوشت: «خبر وحشتناک اعدام نوید افکاری را دیدم. این رژیم بی‌رحم، بی‌عاطفه و ظالم باید سرنگون شود. یاد و خاطره نوید افکاری برای آنها که برای آزادی ایران تلاش می‌کنند، گرامی باد.»

آن لینده وزیر خارجه سوئد، یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، باربل کوفلر کمیسر حقوق‌بشر آلمان نیز در بیانیه‌های جداگانه اعدام نوید افکاری را محکوم کرده‌اند.

کمیته بین المللی المپیک نیز روز شنبه ۲۲ شهریور در بیانیه ای اعدام نوید افکاری، ورزشکار کشتی را «بسیار غم انگیز» خواند و اعلام کرد که این خبر «شوکه کننده» است.

دیانا الطحاوی مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «اعدام مخفیانه امروز صبح نوید افکاری قهرمان کشتی، بدون آنکه خود او، خانواده یا وکیلش پیشتر از این برنامه با خبر شده باشند، آن هم بعد از محاکمه ای غیرعادلانه، تمسخر هولناک عدالت است که باید فورا با اقدام بین المللی مواجه شود.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا