ایران

بریتانیا بازداشت یک دیپلمات خود را در ایران تکذیب کرد

وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره دستگیری یک دیپلمات این کشور در ایران را تکذیب کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و تلویزیون حکومتی ایران فیلم تهیه شده توسط اطلاعات سپاه پاسداران را منتشر کرده‌اند که در آن معاون سفیر بریتانیا در تهران و چند دیپلمات دیگر به «جاسوسی» و نمونه‌برداری از خاک مناطق نظامی متهم شده‌اند.

این گزارش همچنین از «شناسایی و بازداشت» چند دیپلمات خارجی خبر داده، اما توضیحی بیشتری ارائه نکرده است.

در فیلم اطلاعات سپاه پاسداران گفته می‌شود این «دیپلمات‌ها» از جمله یک دیپلمات ارشد بریتانیا و همسر رایزن فرهنگی اتریش هنگام «نمونه‌برداری از خاک منطقه ممنوعه» در کویر مرکزی ایران توسط پهپادهای سپاه رصد و شناسایی شدند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل تلویزیون حکومتی ایران از بازداشت «گیلز ویتاکر، معاون سفیر بریتانیا» در تهران خبر داده است.

اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گزارش‌ها در این زمینه را کاملا بی اساس دانست.

این سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است: «گزارش‌ها درباره بازداشت یک دیپلمات بریتانیایی کاملا نادرست است.»

ساموئل هیث، سخنگوی سفارت بریتانیا در ایالات متحده، نیز در توییتی نوشت که گیلز ویتاکر دیگر حتی در ایران نیست.

در گزارش اطلاعات سپاه اشاره‌ای به زمان شناسایی یا بازداشت این افراد نشده است.

در این گزارش ادعا شده است که گیلز ویتاکر، «معاون سفیر» بریتانیا در تهران همراه با خانواده‌اش در حال «نمونه‌برداری از خاک یک منطقه ممنوع» بوده که در آن‌جا «یک رزمایش موشکی هوافضای سپاه پاسداران انجام شده بود»

در این فیلم همچنین ادعا می‌شود که «او ( گیلز ویتاکر) پس از عذرخواهی از شهری که به آن سفر کرده بود اخراج می‌شود.»

رسانه‌های حکومتی ایران همچنین از شناسایی «رونالد گشین، همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش»، به هنگام «نمونه برداری از خاک منطقه» یکی از روستاهای توابع شهرستان دامغان خبر داده‌اند. در این گزارش‌ها همچنین آمده است که شوهر رایزن فرهنگی سفارت اتریش پیش از این هنگام تصویربرداری از یکی از مناطق نظامی در تهران شناسایی شده است.

هنوز وزارت امور خارجه اتریش به این گزارش واکنش نشان نداده است.

در این فیلم، یک خارجی دیگر به نام «ماسیه والزاک» نیز نشان داده می‌شود که به ادعای تلویزیون ایران، استاد دانشگاه در لهستان بوده و به‌عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بود.

آقای والزاک و سه همکار او در این فیلم خبری متهم می‌شوند که در جریان یک برنامه تبادل علمی، از خاک یک منطقه دیگر نمونه‌برداری کرده‌اند. تلویزیون حکومتی ایران می‌گوید که این اقدام آن‌ها دقیقاً مصادف با یک آزمایش موشکی سپاه در استان کرمان بوده است.

در همین زمینه، جفری لوئیس از کارشناسان مرکز جیمز‌ مارتین در‌مونتری به رادیو فردا گفته است، اطلاعات بسیار اندکی می‌توان از ترکیبات شیمیایی خاک نمونه برداری شده پس مدتی از مانورهای نظامی کسب کرد.

او اضافه کرده است، شاید بتوان در مورد برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در پیشرانه اطلاعاتی کسب کرد، اما ایران تعداد زیادی از این موشک‌ها را در کشورهای همسایه به کار گرفته است و دانشمندان ایرانی نیز در خصوص ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در آنها مقالات علمی منتشر کرده‌اند.

جفری لوئیس تصریح کرده است، بنابراین من واقعاً هیچ ارزش قابل توجهی برای تهیه نمونه گیری خاک (در ایران) نمی‌بینم و گمان می‌کنم که این (رویداد) احتمالاً کار یک سرویس امنیتی «جو گیر شده» باشد تا اینکه معاون سفیر بریتانیا بخواهد نوعی کار هوشمندانه اطلاعاتی انجام داده باشد.

اطلاعات سپاه پاسداران در سال‌های اخیر شماری از افراد خارجی یا دوتابعیتی را بازداشت و آن‌ها را به اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی متهم کرد.

در همین زمینه، قوه قضائیه ایران روز چهارشنبه اتهام رسمی دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» عنوان کرد.

این دو تبعه فرانسه به نام‌های خانم سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم شده‌اند.

در حالی خبر بازداشت و شناسایی دیپلمات‌های خارجی منتشر شده است که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با بن‌بست رو به رو شده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایران در مذاکرات هفته گذشته در دوحه مطالبات «فرا برجامی» را دوباره پیش کشیده که نشانه فقدان جدیت و تعهد تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا