اجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

صحنه‌سازی صدا و سیما در زندان اوین در پی تحصن زندانیان سیاسی به خاطر کرونا

در پی شیوع کرونا در زندان اوین، صدا و سیما با حضور در بندهای مختلف این زندان و انجام مصاحبه‌ها با زندانیان از پیش گزینش شده و دیکته شده سعی در عادی نشان دادن زندان شدند.

خبرگزاری هرانا گزارش می‌دهد که روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۰-۲۱ مرداد شماری از گزارشگران و کادر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به زندان اوین رفته و با انجام مصاحبه های تصویری دیکته شده با زندانیان از پیش تعیین شده و گزینشی سعی در عادی نشان دادن شرایط و وضعیت زندانیان داشتند.

روز گذشته کادر سازمان صدا و سیما در بند ۴ زندان اوین حاضر شده و زندانیانی که پیش‌تر از طریق حفاظت زندان و رئیس اندرزگاه طی جلسه ای توجیه شده بودند، در مقابل دوربین قرار گرفته و به سوالات گزارشگران پاسخ های از پیش دیکته شده دادند.

پیش از انجام مصاحبه هر یک از زندانیان مصاحبه شونده جهت صحنه سازی بسته های بهداشتی حاوی ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی کننده دریافت کردند.

در ادامه این اقدام، امروز سه شنبه ۲۱ مرداد نیز، عوامل صدا و سیما جهت انجام این مصاحبه های نمایشی در بند ۸ زندان اوین حاضر شدند.

روز دوشنبه ۲۰ مرداد، در پی بروز علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین، ۲۷ تن از زندانیان سیاسی در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

تحصنی که باعث حضور باقری سرپرست بند (اندرزگاه) ٨ در برابر آنها را شده و گفته که اعتراض و دغدغه شما برحق است ولیکن به جهت کوچک بودن فضای اتاق‌ها عملا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این زندانها وجود نخواهد داشت.

زندانیان معترض اما گفته‌اند: «علاوه بر کوچک بودن فضاها، نبود و عدم توزیع امکانات بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و مایعات ضدعفونی کننده در این مجموعه باعث همه‌گیر شدن این ویروس کشنده بین آنها را شده است.

جواب آزمایشات بعمل آمده امروز نیز که از چند زندانی دیگر از جمله بهنام شیخی و علیرضا فرشی صورت گرفته اعلام نمی‌شود.»

گفته شده وضعیت عمومی این زندانیان و برخی زندانیان دیگر من جمله حمید منافی که هنوز از آنها تست کرونا بعمل نیامده لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شود.

بهنام موسیوند، بهنام شیخی سامانلو، حمید منافی نظرلو، علیرضا فرشی دیزج یکان، بهنام محجوبی، مصیب رئیسی یگانه، امین لقایی، اصغر شیری، روح الله خضری، آسبین جعفریان، صبحان ایمانی، سینا سالک، امیررضا محمودی، حسین محمودی، محمود علی نقی، یاسین جمالی، بهروز سلطانلو، منوچهر بلوریان، آرش شیرزادی، احمد فارسی، محسن فرید، سیدمهدی مصطفوی، علیرضا خسروجربی، امیرحسین میرخلیلی، مرتضی کریمی، مرتضی پورعلی، محمدهادی مهرانی، ۲۷ زندانی معترضی هستند که با تحصن خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

خانواده برخی از این زندان به هرانا گفتند که زندانیان معترض به مسئولان زندان گفته‌اند تاکنون هیچ گونه رسیدگی به وضعیت زندانیان بند ۸ اوین صورت نگرفته و در اعتراض به همین امر در آمارگیری زندان شرکت نخواهند کرد.

این زندانیان به مسئولان زندان گفته‌اند خواهان ملاقات با امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی هستند و اگر به این خواسته‌شان توجهی نشود کماکان به تحصن خود ادامه خواهند داد.

از میان این افراد اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، محسن قنبری و محمد علی مصیب زاده زندانیان سیاسی هستند که هم‌اکنون در بهداری زندان اوین بستری هستند. حامد حمزه وی، فرشاد کاووسی، رضا کیانیان مهر و سعید شریفی زندانیان مالی هستند که در بهداری اوین بستری شده‌اند.

همچنین سایت امتداد در گزارشی در این خصوص با اشاره به پنهانکاری مسئولان زندان اوین به نقل از یکی از زندانیان نوشته است: «هفته پیش تست کرونای آنها مثبت شده اما مسئولان زندان از بیان این مطلب امتناع کردند و پس از یک هفته که نشانه‌ها و علائم بیماری حادتر شده این موضوع را اعلام کرده و تست دوم را اخذ کردند و این زندانیان را به بیمارستان زندان منتقل کردند و اکنون در انتظار دریافت پاسخ تست دوم هستند. آنچه بدیهی است همه‌ی این دوازده نفر علایم بیماری کرونا را دارا هستند و از سوی دیگر به دلیل زیست جمعی زندانیان در شرایط زندان، اکنون زندان اوین به نقطه‌ای بحرانی درباره بیماری کرونا تبدیل شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا