آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراض به نمادهای نژادپرستی؛ مجسمه فردوسی در ماکو مخدوش شد

بر اساس تصاویر بدست آمده توسط بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، فعالین آذربایجانی در اعتراض به استفاده از نمادهای نژادپرستانه مجسمه فردوسی را در شهر داش‌ماکی (ماکو) با اسپری رنگ مخدوش کردند.

فعالین مدنی و ضد نژادپرستی در ماکو با کشیدن یک ضربدر بر روی مجسمه فردوسی و سیاه کردن چهره ای مجسمه که در میان فعالین مدنی بعنوان نماد نژادپرستی و ضد زن شناخته می‌شود، اعتراض خود را به استفاده از این نمادها بیان کردند.

گفتنی است که در حال حاضر فعالین رسانه‌ای ماکو  یاور سلطانی، مدیر صفحه اینستاگرامی ماکو تایمز و فرید محمدنژاد مدیر صفحه اینستاگرامی یورد تی‌وی در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان این شهر هستند.

همچنین بخوانید: مخالفت با نژادپرستی؛ یاور سلطانی بازداشت وجهت تحمل حبس به زندان ماکو منتقل شد

یاور سلطانی روز دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ از سوی مأمورین اجرای احکام بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان این شهر منتقل شد.

فرید محمدنژاد، روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ در مراجعه به اجرای احکام شهرستان داش ماکی (ماکو)، توسط مأمورین این نهاد بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان ماکو اعزام شد.

همچنین بخوانید: فرید محمدنژاد فعال رسانه‌ای بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان ماکو اعزام شد

یاور سلطانی و فرید محمدنژاد، فعالین مخالف نژادپرستی و رسانه‌ای اهل ماکو هر یک از سوی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی به ریاست قاضی علیپور و قاضی ابراهیمی به ۴ ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

همچنین بخوانید: فعالین مخالف نژادپرستی و رسانه‌ای ماکو به حبس محکوم شدند

این فعالین پیش‌تر در مرحله بدوی توسط دادگاه ماکو به ریاست قاضی عرفانی علمداری از بابت اتهام «دعوت به کشتار با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

همچنین بخوانید: مخالفت با نمادهای نژادپرستی؛ محکومیت یاور سلطانی به یکسال حبس

مستندات دادگاه علیه آقای محمدنژاد علاوه بر ویدئو در خصوص ابولقاسم فردوسی، ویدئوی دیگری در مورد تصرف زمین‌ها‌ توسط افراد غیربومی و مرتبط با گروه‌های مسلح و تروریستی عنوان شده است.

یاور سلطانی مدیرمسئول ماکوتایمز تیرماه امسال با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرام ماکوتایمز با اشاره به برداشته شدن مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرستانه در دیگر مناطق جهان همزمان با کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، آرزو کرده بود دیگر مجسمه‌ی ابوقاسم فردوسی شاعر قرن چهارم هجری به میدان هفته فلکه‌سی بازنگردد.

آقای سلطانی به دو بیت شعر فردوسی که مضامین زن‌ستیزانه و نژادپرستاته دارند استناد کرده بود:
«زن و اژدها هر دو در خاک به، جهان پاک از این هر دو ناپاک به»

«به صد ترک بیچاره بدنژاد، که نام پدرانشان ندارند یاد»

همچنین اتهام آقای محمدنژاد انتشار فیلمی در مورد مجسمه‌ی فردوسی و نیز فیلمی دیگر در مورد اراضی متصرفه در منطقه‌ی آواجیق، در صفحه‌ی یورد تی‌وی عنوان شده بود که آقای محمدنژاد مسئولیت آن را بر عهده دارد.

همچنین بخوانید: بازداشت یاور سلطانی فعال رسانه‌ای آذربایجانی

همچنین بخوانید: شکایت همزمان ۳ نهاد امنیتی ایران بر علیه فعال رسانه‌ای و مخالف نژادپرست آذربایجانی

همچنین بخوانید: بیانیه‌ی ۲۶ شخصیت برجسته‌ی ماکو در حمایت از خبرنگاران محکوم به زندان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا