جهانخاورمیانهسیاست

اسرائیل از کشته شدن فرمانده جهاد اسلامی فلسطین خبر داد؛ آمریکا خواستار صلح شد

اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت از کشته شدن یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات شدید هوایی به غزه خبر داد.

اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت از کشته شدن یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات شدید هوایی به غزه خبر داد و گروههای اسلامگرا حملات موشکی به شهرهای اسرائیل را دوباره آغاز کردند.

از آنجایی که شدیدترین خصومت ها در منطقه طی سال های گذشته وارد هفته دوم شد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده از همه طرف ها خواست که از غیرنظامیان محافظت کنند و گفت واشنگتن برای جلوگیری از ادامه درگیری به شدت در حال تماس‌های دیپلماتیک است.

رویترز با اعلام این خبر گفت، کشته شدن «حسام ابوهربید، فرمانده مسلح جهاد اسلامی در شمال غزه، احتمالاً واکنش شدید این گروه شبه نظامی را که در کنار حماس، دیگر گروه اسلام گرای حاکم بر غزه می‌جنگد، به دنبال داشته باشد.»

ارتش اسرائیل در بیانیه ای گفت که ابوهربید “پشت چندین حمله تروریستی راکتی ضد تانک علیه غیرنظامیان اسرائیلی بوده است” و یک ژنرال اسرائیلی گفت که کشورش می تواند “برای همیشه” جنگ را ادامه دهد.

رسانه‌های وابسته به حماس و جهاد اسلامی گفتند که ارتش اسرائیل خودرو حسام ابوهربید را در نزدیکی تقاطع «ابوحصیره » در غرب شهر غزه هدف داده است.

بلافاصله پس از مرگ ابوهربید، جهاد اسلامی اعلام کرد که به سمت شهر ساحلی اشدود اسرائیل موشک‌پراکنی کرده است و پلیس اسرائیل گفت که ۳ نفر اندکی آسیب دیده اند.

مقامات بهداشتی غزه گفتند، پس از یک شب حملات شدید هوایی اسرائیل، دست کم ۳ نفر روز دوشنبه در اثر حمله هوایی اسرائیل به یک اتومبیل در شهر غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد شبه نظامیان غزه طی یک شبانه روز حدود ۶۰ موشک به سمت شهرهای اسرائیلی شلیک کرده اند که این نسبت در دو شب گذشته ۱۲۰ و ۲۰۰ موشک بوده است.

پزشکان گفتند که یک فلسطینی دیگر در حمله هوایی به شهر جبالیا کشته شد.

اسرائیل پس از شلیک موشک شبه نظامیان فلسطینی از غزه به شهرهای بیرشبا و اشکلون در اسرائیل،  ۱۵ کیلومتر تونل های زیرزمینی مورد استفاده حماس و محل سکونت فرماندهان عالی رتبه این نهاد شبه‌نظامی در غزه را مورد حمله قرار داد.

از تعداد جان‌باختگان حملات بامداد دوشنبه هنوز گزارشی منتشر نشده اما تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه تا آغاز بامداد دوشنبه به ۲۰۱ نفر و در اسرائیل به ۱۰ تن رسیده است.

هادی عمرو، نماینده ایالات متحده، که هفته گذشته توسط رئیس جمهور بایدن منصوب شد، روز دوشنبه با مقامات فلسطینی در شهر رام الله در کرانه باختری ملاقات کرد و پس از آن بلینکن گفت که مقامات آمریکایی “به طور شبانه روزی کار می کنند” تا درگیری را خاتمه دهند.

وی پس از گفتگو با وزیر امور خارجه دانمارک در کپنهاگ گفت: “ایالات متحده همچنان نگران افزایش خشونت است. صدها نفر کشته یا زخمی شدند، از جمله کودکانی که از زیر آوار بیرون کشیده شده اند.”

ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که “اگر طرفین به دنبال آتش بس باشند” آماده ارائه پشتیبانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا