جهانسلامتی و زندگی

نگرانی‌ها از بی‌تاثیری واکسن در مقابل نسخه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی 

واکسن‌های کرونا در مقابل گونه جهش یافته آن در آفریقای جنوبی بی تاثیر گذارش می‌شود. متخصصان آن را "خطرناکترین جهش" می دانند و می گویند این می تواند امید به واکسن ها را کاهش دهد.

گونه “آفریقای جنوبی” ویروس کرونا اولین بار در اکتبر سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد و اکنون به طور عمده در قاره آفریقا در حال گسترش است. این گونه مانند گونه جهش یافته انگلیس با سرعت بیشتری در حال گسترش است، اما تأثیرات آن بر شدت بیماری هنوز به طور عمیق بررسی نشده است.

محققان همچنین با اشاره به گسترش انواع واگیردارتر، ضرورت تسریع در واکسیناسیون برای جلوگیری از جهش های جدید در ویروس را لازم می‌دانند. طبق آخرین اطلاعات، نوع واگیردارتر ویروس کرونا، که اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد، در ایالت کارولینای آمریکا نیز گزارش شده است. این واقعیت که این جهش تا حدی در برابر واکسن های موجود و درمان های ضد باکتری مقاوم است، نگرانی هایی را بوجود آورده است.

تاکنون گونه‌های موجود در انگلیس و برزیل در ایالات متحده تأیید شده است. گونه آفریقای جنوبی حداقل در ۳۰ کشور گزارش شده است. این گونه با نام بی.۱.۳۵۱ شناخته می شود.

در همین حال نواواکس گفت واکسن کووید-۱۹ در آزمایشات بر روی گونه جهش یافته انگلیسی ۹۰ درصد موثر است. این شرکت مستقر در ایالات متحده همچنین گفت که این واکسن تا ۶۰ درصد از گونه جهش یافته آفریقای جنوبی محافظت می کند.

مدرنا و فایزر / بیواِن‌تک در اوایل هفته جاری گفتند که واکسن های آنها در برابر گونه انگلیسی موثر است، اما محافظت کمتری در برابر گونه آفریقای جنوبی دارند. آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماریهای عفونی در ایالات متحده، به تلویزیون ان‌بی‌سی گفت که همه گونه‌های جدید نگران کننده هستند، اما “نگران کننده ترین و مشکل سازترین گونه جهش در آفریقای جنوبی است.”

این واقعیت که سه واکسن در حال حاضر استفاده شده تأثیر کمی بر نوع آفریقای جنوبی دارد، کنترل همه گیر را دشوار می کند. اما دانشمندان می گویند حتی یک واکسن با اثربخشی کمتر نیز از هیچ چیز بهتر است. سه تولید کننده واکسن گفته اند که قصد دارند تغییراتی را برای اثربخشی بیشتر واکسن‌ها ایجاد کنند.

ویروس کرونا اولین بار در شهر ووهان چین ظاهر شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. سوء ظن های زیادی وجود دارد که ویروس از آزمایشگاه نظامی در اطراف ووهان شیوع کرده است. مدتها بود که دولت چین به متخصصان بین المللی اجازه نمی داد تا از ووهان برای بررسی منشا ویروس دیدن کنند. سرانجام، اخیراً توافق شد که یک تیم از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به چین اعزام شود. امروز جمعه، ۱۰ بهمن، مأمورین سازمان جهانی بهداشت برای بررسی ریشه های بیماری همه گیر کووید-۱۹ با دانشمندان چینی دیدار و از آزمایشگاه ها، بازارها و بیمارستان ها در ووهان بازدید می کند.

در حال حاضر، مقامات چینی و رسانه های دولتی در تلاشند منشا ویروس کرونا از این کشور را زیر سوال ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا