جهانخاورمیانه

تغییر محتوای کتب درسی در ترکیه بر اساس جغرافیای وسیع فرهنگ تُرک

محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در ترکیه در مقاطع ابتدایی و متوسطه با توجه به دامنه وسیع فرهنگ تُرک تغییر و تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در مقاطع چهارم ابتدایی و پنجم، ششم و هفتم متوسطه در ترکیه با توجه به دامنه وسیع فرهنگ تُرک تغییر و موضوعاتی مانند «شهروندی دیجیتال»، «قلدری سایبری»، «اعتیاد به فناوری»، «همه‌گیری کووید-19» و «بلایای طبیعی» تغییر و توسط وزارت آموزش و پرورش کشور تدوین خواهد شد.

این تغییرات با نظر کارشناسان آموزش و پرورش و مدنظر قرار دادن الگوی آموزشی برای قرن ترکیه تدوین خواهد شد.

محتوای دروس علوم اجتماعی با در نظر گرفتن متون داخلی و خارجی، ساختار منحصر به فرد منطقه و با توجه به مقتضیات دوره آماده خواهد شد.

در متون درسی جدید کمک‌ها و نقش اولین دولت‌های ترک تاسیس شده در جغرافیای ترکستان در شکل‌گیری تمدن، پذیرش اسلام و تغییرات در زندگی اجتماعی و فرهنگی ترک‌ها، روند تُرک و اسلامی شدن آنادولو، سیاست‌هایی که در تبدیل امپراتوری عثمانی به یک کشور جهانی نقش داشت، نوآوری‌هایی که امپراتوری عثمانی در مواجهه با تغییر موازنه‌های جهانی اعمال کرد و فرهنگ و تمدن عثمانی گنجانده خواهد شد.

با محتوای کتب درسی علوم اجتماعی جدید در ترکیه، دانش آموزان با جغرافیای وسیعی که در آن فرهنگ ترک حاکم است آشنا خواهند شد. با استفاده از منابع نوشتاری و تصویری (سازمان دولت‌های ترک، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه، موسسه یونس امره، ریاست جمهوری ترک‌های خارج از کشور و جوامع مرتبط) همکاری‌های فرهنگی ترکیه با دولت‌ها و جوامع ترک مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

همچنین در راستای حفظ و دفاع از حقوق و منافع کشور در حوزه‌های صلاحیت و منافع دریایی، اهمیت دکترین سرزمین آبی در ژئوپلیتیک کشور از نظر مرزهای جزایر، دریاهای سیاه، مدیترانه و مرمره لحاظ خواهد شد. در چارچوب میهن‌دوستی نیز بر اهمیت حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور و مستقل بودن تاکید خواهد شد.

در متون درسی جدید، موضوعاتی مانند نگرش جامعه ترک به مسائل ملی، همکاری‌های فرهنگی کشور با جهان ترک، نقش ترکیه در حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی و موضوعاتی چون علل و پیامدهای حرکت‌های توسعه ملی کشور گنجانده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا