ایرانجهان

بلینکن: بابت آزادی زندانیان آمریکایی، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش نمی‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد که ایالات متحده بابت توافقی که قرار است منجر به آزادی پنج زندانی آمریکایی در ایران شود، تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را کاهش نخواهد داد.

آقای بلینکن در پاسخ به سوالی در رابطه با این‌که قرار است شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود، به خبرنگاران گفت: «به هر حال، هر اتفاقی هم بیفتد، تحریم‌ها علیه ایران کاهش نخواهد یافت.»

انتقال پنج زندانی آمریکایی به حبس خانگی؛ ایران از آغاز «آزادسازی چند میلیارد دلار» خبر داد

او افزود: «پول‌های ایران به حساب‌های بانکی محدودی منتقل می‌شود که از آن فقط می‌توان برای مصارف بشردوستانه استفاده کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده با بستگان پنج زندانی آمریکایی در ایران که به‌عنوان نخستین گام برای آزادی‌شان، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند، در تماس بوده است.

آقای بلینکن همچنین گفت که وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه توانسته است با خود پنج زندانی آمریکایی نیز صحبت کند.

او افزود: «به باور من، این سرآغازی برای پایان یافتن کابوسی است که این زندانیان و خانواده‌هایشان تجربه کرده‌اند.»

او همچنین از آمریکایی‌های دیگری که ممکن است هنوز در زندان‌های ایران به سر ببرند، اظهار بی اطلاعی کرد.

آقای بلینکن انتقال پنج زندانی آمریکایی از زندان به حبس خانگی را «گامی مثبت» و سرآغاز فرآیندی دانست که به بازگشتن این زندانیان به ایالات متحده منجر خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا این اطلاعات را در کنفرانسی خبری که پس از جلسه او با همتای مکزیکی‌اش در روز پنجشنبه ۱۹ مرداد برگزار شد، در اختیار خبرنگاران گذاشت.

واکنش ایران به «نحوه دسترسی»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی و هم‌زمان علی باقری کنی، معاون سیاسی این وزارتخانه نیز در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه، «آغاز فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران» را در کنار شروع روند مبادله چند شهروند دو تابعیتی بازداشت شده در ایران در مقابل آزادی چند ایرانی متهم به «دور زدن تحریم‌ها» در آمریکا٬ تایید کردند.

به رغم اظهارات آنتونی بلینکن در خصوص نحوه دسترسی تهران به این پول‌ها، وزارت خارجه ایران می‌گوید:«نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد. »

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز عصر پنج‌شنبه به وقت نیویورک، «خبر خروج زندانیان دو تابعیتی آمریکایی از زندان اوین» را تایید کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از انتقال پنج شهروند دوتابعیتی از زندان به حبس خانگی ابراز خرسندی کرد و گفت ایالات متحده با خانواده این افراد در تماس است و به نظارت دقیق رفاه و سلامتی آنها ادامه می‌دهد.

او با استقبال از انتقال این افراد از زندان به حبس خانگی، تصریح کرد آنها اصولا نبایستی بازداشت می‌شدند.

آقای میلر گفت ما به تلاش مجدانه تا بازگشتن این افراد به نزد عزیزان‌شان ادامه خواهیم داد و «باید به آنها اجازه داده شود که ایران را ترک کنند و در اسرع وقت به عزیزان خود بپیوندند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا