آذربایجانایران

مسئولان ایران در تبریز «موزه ارامنه» راه اندازی می‌کنند

در حالیکه آثار تاریخی تورک های آذربایجان جنوبی به شکل سیستماتیک توسط حکومت ایران نابود می شود، مسئولان ایران با هدف اتحاد با دشمنان تورک ها و خوش رقصی برای ارمنستان، در تبریز «موزه ارامنه» راه اندازی می‌کنند.

به نوشته ایرنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی آزربایجان شرقی، روز چهارشنبه در دیدار با اسقف اعظم «گریگور چیفتچیان» خلیفه کل ارامنه آزربایجان، راه اندازی موزه ارامنه را «برنامه مشترک» میراث‌فرهنگی آزربایجان شرقی و خلیفه کل ارامنه آزربایجان اعلام کرد.

احمد حمزه زاده گفت: «حفظ و نگهداری آثار تاریخی ارامنه از مهم‌ترین اهداف این اداره‌کل است.»

او افزود: «با توجه به وجود آثار متعدد ارامنه در استان، اقدامات ویژه‌ای برای مرمت، حفاظت و نگهداری از طرف این اداره‌کل انجام‌شده است که پیرو این اقدامات ایجاد مجدد موزه ارامنه در تبریز، در دستور کار قرارگرفته است.»

حمزه زاده گفت: «پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده با خلیفه کل ارامنه آزربایجان، مرمت ساختمان خلیفه‌گری شمال غرب کشور واقع در تبریز پس از بررسی‌ها و نظرات کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی آزربایجان شرقی، انجام خواهد شد.»

مسئولان ایران در حالی در صدد ساخت موزه ارامنه در تبریز هستند که دهها اثر شاخص تورک ها در این شهر از جمله ارک تبریز، گؤی مچید، مقبرةالشعرا، قبرستان پینه شالوار، برج خلعت پوشان، قبرستان عصر آهن، ربع رشیدی، مجموعه حسن پاشا، خانه کلانتر، خانه باقرخان، دؤرد قبیرلر و… به دلیل سیاست های تورک ستیزانه حکومت ایران در حال نابودی است و صدها اثر دیگر آزربایجان جنوبی به حال خود رها شده اند.

در بهمن ماه ۱۴۰۰، «جاثلیق گارگین دوم» رهبر ارامنه جهان، در پیامی به شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی «ارمنستان – ایران: گذشته تاریخی و حال»، از ایران به دلیل «حمایت‌هایش از ارمنستان در طول جنگ ۴۴ روزه قره باغ» و «توجه و رسیدگی ویژه به آثار فرهنگی ارمنی» تقدیر کرد.

جالب اینکه چندی پیش به دلیل عدم حمایت های مسئولان ایران، «موزه مشاغل تبریز» تعطیل شد و «رضا سرابی‌اقدم» موسس این موزه به دلیل بدهی های سنگینی حاصل از راه اندازی این موزه و بدقولی مسئولان دولتی، راهی زندان شد.

کاربران آزربایجانی معتقدند مسئولان ایران با ساخت موزه ارامنه در تبریز در صدد ارسال پیام به تورک های آزربایجان جنوبی، آزربایجان شمالی و ترکیه هستند.

لازم به ذکر است، طی روزهای گذشته در غرب آزربایجان نیز، مسئولان ایران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با باند مافیایی سیمیتکو دیدار کردند و از «ناجی شریفی زیندشتی» قاچاقچی و تروریست بین المللی وابسته به گروه تروریستی پ‌ک‌ک تقدیر نمودند.

وضعیت اسفبار آثار تاریخی تبریز

دیدار استاندار هوادار گروههای تروریستی کُردی و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران با باند مافیایی سیمیتکو

تقدیر مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی از «ناجی شریفی زیندشتی» قاچاقچی و تروریست وابسته به پ‌ک‌ک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا