ایران

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۳۰۴ کشته در ناآرامی های آبان ماه ایران

سازمان عفو بین‌الملل، امروز در گزارش تازه‌ای ضمن اشاره به دستگیریهای گسترده فعالان ملی مدنی در اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف، تصریح کرده است که اکبر مهاجری ،ایوب شیری ،داود شیری، بابک حسینی مقدم، محمد محمودی، شاهین برزگر و یاشار پیری از فعالانی هستند که رژیم ایران آنها را در محل کار خود در تبریز بازداشت کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل، امروز در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در اعتراضات آبان در شهرهای ایران دست کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر دیگر در درگیری با مأموران امنیتی مجروح شده‌اند.

 

این سازمان بین‌المللی در پنجمین گزارش خود همچنین در مورد بازداشت فعالان ملی مدنی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان صنفی در شهرهای مختلف ایران اشاره کرده و نیز هشدار داده‌ است.

عفو بین الملل در این گزارش افزوده است: فعالان ملی مدنی شامل اکبر مهاجری ، ایوب شیری ، داود شیری ، بابک حسینی مقدم ، محمد محمودی ، شاهین برزگر و یاشار پیری که همگی در محل کار خود در تبریز ، و در آذربایجان شرقی دستگیر شدند.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: فعالین ملی مدنی که در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بازداشت شده اند، وقتی که ماردان این فعالین برای اطلاع از وضعیت و سرنوشت فزرندان خود به دادگاهها مراجعه می کنند، مقامات قضایی از جواب دادن صحیح به آنها امتناع می کنند و با پرخاشگری می گویند: ما می توانیم با فرزندانتان هر کاری را که می خواهیم انجام دهیم. ما می توانیم آنها را به هر اندازه که بخواهیم بازداشت کنیم ، حتی به مدت 10 سال … ما آنها را اعدام خواهیم کرد و شما قادر به انجام کاری در مورد آن نخواهید بود.

این ارگان حقوق بشری در تازه ترین گزارش خود، تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ را از طریق گزارش‌های «تکان‌دهنده» شاهدان و تحلیل ویدیوهای اعتراضات اعلام کرده است است.

بر اساس این گزارش نیروهای بسیج و لباس شخصی در فاصله بین ۲۴ آبان که اعتراضات آغاز شد تا ۲۸ آبان، یعتی تا روز  قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت، حداقل ۳۰۴ نفر از معترضان در شهرهای مختلف ایران کشته شده اند.

در ادامه بیانیه عفو بین‌الملل آمده است:

«اکثر کسانی که سازمان ما آن‌ها را به عنوان کشته شدگان شناسایی کرده، از ناحیه سر، قلب، گردن و یا یکی از اعضای حیاتی خود گلوله خورده بودند با این قصد که در جا بمیرند.»

این سازمان با تکیه بر گزارش سازمان ملل اعلام کرد که دست‌کم ۱۲ کودک هم در میان کشته‌شدگان هستند.

عفو بین‌الملل در پنجمین گزارش خود می‌نویسد بسیاری از مراکز درمانی از پذیرش مجروحان خودداری کرده اند.و در همان حال برخی از معترضان هم در محل‌ کار بازداشت گردیده اند. در برخی مواقع بازداشتی‌ها در بی‌خبری کامل از خانواده‌شان شکنجه و یا ناپدید شدند.

عفو بین‌الملل تعداد بازداشتی‌ها را دست‌کم هفت هزار نفر تخمین زده و اعلام کرده که بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

 

.

 

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا