ایران

فرجام وعده‌های اقتصادی رئیسی در آستانه سومین سال دولت؛ ناکام در تحقق اهداف

ابراهیم رئیسی پیش از رسیدن به کرسی ریاست دولت وعده‌های بسیاری در حوزه اقتصاد داده بود که بر بیشتر آنها در دو سال گذشته بارها اصرار کرد. تحقق یا عدم تحقق برخی از وعده‌های او، از جمله ایجاد سالانه یک میلیون شغل محل مناقشه تیم اقتصادی دولت با کارشناسان شد.

اما در واقع وعده‌های مهم ابراهیم رئیسی چه بود و چه سرانجامی یافت؟

 

وعده ۴ میلیون مسکن

یکی از وعده‌های رئیسی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود که امروز با ورود به سومین سال از «ریاست جمهوری» او آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد و هیچ کارنامه قابل ارزیابی ارائه نشده است.

فروردین ماه سال ۱۴۰۲ رئیس دولت جمهوری اسلامی بار دیگر گفت که «مصمم به تحقق برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال برای تامین نیاز کشور است.»

عبور متوسط قیمت مسکن در تهران از ۷۰ میلیون تومان و مشکلات اجاره نشینان تنها حاصل وعده‌های مسکن در دولت ابراهیم رئیسی بود.

وب‌سایت «عصر ایران» سی‌ام خرداد ماه سال جاری در واکنش به این موضوع خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که شما که دولت انقلابی و مردمی هستید و به گفته خودتان فقط برای اقتصاد ۷ هزار صفحه برنامه و قدرت به صف کردن اقتصاددان‌ها را دارید، چرا فرافکنی می‌کنید و مسکن که نساخته‌اید هیچ، گذشتگان را مقصر جلوه می‌دهید؟»

 

وعده توجه به معیشت کادر درمان

ابراهیم رئیسی در دوران انتخابات همچنین وعده داده بود که به «معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران» توجه و مشکلات آنها حل خواهد شد.

در این بخش نیز وعده‌های ابراهیم رئیسی در حد حرف باقی ماند تا واکنش جامعه پزشکی و پرستاری به وخامت اوضاع شغلی خود چیزی جز مهاجرت نباشد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی در روز ۲۳ اردیبهشت سال جاری نوشت که شمار پزشکان و پرستارانی که سال گذشته از ایران خارج شده‌اند از ۱۰ هزار نفر گذشته است و طی چهار سال گذشته، ۱۶ هزار پزشک عمومی از ایران مهاجرت کرده‌اند. در شرایطی که پیش از دو سال گذشته، بیشتر پزشکان عمومی جوان به دنبال مهاجرت بودند، در حال حاضر موجی از مهاجرت متخصصان آغاز شده و زنگ خطر کمبود متخصص را نیز به صدا درآورده است.

 

وعده ۴ میلیون شغل

دولت سیزدهم همچنین قرار بود که ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالانه را در دستور کار داشته باشد و در نهایت ۴ میلیون شغل ایجاد کند.

بهمن ماه سال ۱۴۰۱ وزیر کار جمهوری اسلامی مدعی ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل توسط دولت ابراهیم رئیسی شد.

در همان زمان وب‌سایت «اقتصاد۲۴» با نادرست دانستن سخنان رئیس دولت جمهوری اسلامی در مورد ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۱، نوشت که در بحث اشتغال‌زایی آن هم با چنین آمار بالایی چرا وضعیت «تولید ناخالص داخلی» این‌قدر نسبت به سال‌های گذشته «اُفت» داشته است؟!»

این رسانه اقتصادی با تاکید بر نکته بالا ادامه داد: «بر پایه گزارش رسمی منتشره از سوی نهاد دولتی «مرکز آمار ایران»، طی یکسال «از پاییز ١٤٠٠ تا پاییز ١٤٠١» کمتر از «٥٣٦ هزار شغل» در بازار کشور اضافه شده است و این آمار تفاوت فاحشی با ادعای یک میلیون شغل ایجاد شده از سوی رئیس دولت جمهوری اسلامی دارد.»

شاید یکی از بزرگ‌ترین وعده‌های ابراهیم رئیسی «رونق اقتصاد فضای مجازی» باشد چرا که اتفاقات این حوزه نه تنها منجر به رونق نشد بلکه محور یکی از مناقشه‌های مهم بین مردم و دولت است.

هشتم آذرماه و پس از فیلترینگ گسترده شبکه‌های مجازی در ایران که برای مقابله با اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» انجام شد گزارشی از اتفاقات این حوزه در برخی از رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه شرق در آن زمان گزارش داده بود که آمار به‌دست‌آمده از یک سیستم هوشمند کسب‌و‌کار آنلاین، نشان می‌دهد که یک میلیون شغل مستقیم و معاش ۹ میلیون نفر از کسب‌و کارهای موجود در اینستاگرام، از تصمیم تاثیر می‌پذیرند.

در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه قطعی و فیلترینگ اینترنت در ایران از مهر تا پایان دی‌ماهیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد مردم ایران زیان زده است. رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با تایید این خبر گفته بود: «زیان چهار ماه قطعی و اختلال اینترنت در ایران دستکم به بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

 

وعده تک رقمی شدن تورم

در بین وعده‌های ابراهیم رئیسی «تک رقمی شدن تورم» نیز به چشم می‌خورد که با واقعیت‌های این روزهای ایران فاصله بسیاری دارد. عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم امروز نه تنها تورم را کاهش نداده بلکه تورم مواد غذایی با یک شوک دیگر سه رقمی خواهد شد.

در همین رابطه مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از روند کاهش تورم در ایران خبر داده و نوشته است که تورم تیرماه ۲ درصد بوده است؛ یک اقتصاددان نیز در واکنش گفته است که نرخ تورم ۷۰ درصدی را هم «می‌توانیم ببینیم.»

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم خوراکی‌ها در تیر ماه ۶۷ درصد بوده است. در بین خوراکی‌ها نیز تورم گوشت قرمز و ماکیان با تورم ۸۶ درصدی پیشتاز هستند. در این گزارش روغن‌ها با تورم ۱۴۵ درصدی بعنوان رکوردار تورم سالانه معرفی شده است.

رئیسی همچنین از «در اولویت بودن سفره مردم» سخن گفته بود اما نان به عنوان آخرین و مهم‌ترین بخش سفره مردم نیز در روزهای گذشته تا ۴۰ درصد در شهرهای مختلف گران شد تا این ادعای رئیسی نیز در حد حرف باقی بماند.

دولت ابراهیم رئیسی، امروز وارد سومین سال دوره چهارساله‌اش شد و به همین بهانه بسیاری از رسانه‌ها در ایران به مرور کارنامه دوساله دولت فعلی پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا