جهانسلامتی و زندگیسیاست

یک مقام چینی: ارتش آمریکا ویروس کرونا را به شهر ووهان انتقال داد

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا جمعه 13 مارس 2020 سفیر چین در واشینگتن را احضار کرد.

در واکنش به اظهارات منسوب به سخنگوی وزارت خارجه چین که ارتش آمریکا را به انتقال ویروس کرونا به شهر ووهان متهم کرده است، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا جمعه 13 مارس 2020 سفیر چین در واشینگتن را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها در اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین درباره شیوع ویروس کرونا، گفته شده که شاید ارتش آمریکا ویروس کرونا (COVID-19) را به شهر ووهان چین منتقل کرده است.

این اظهارات مقام چینی در حالی مطرح می‌شود که تنش‌های میان دو قدرت بزرگ جهانی، آمریکا و چین درباره شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های ناشی از آن افزایش یافته است.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفت که دیوید ستیلویل دیپلمات ارشد امور آسیا در این وزارتخانه «یادداشت شدید اللحنی» را به تسوی تیان کای سفیر چین در واشینگتن تحویل داده که محتوی بر حقایق است.

بنا به خبرگزاری رویترز این مقام آمریکایی گفته که موضع سفیر چین «بی‌نهایت دفاعی» بوده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت « نشر نظریه‌های توطئه خطرناک و احمقانه است. خواستیم تا دولت چین این را بداند که ما در راستای منافع مردم چین و جهان با آن تسامح نخواهیم کرد».

از سویی سفارت چین در واشینگتن از هر گونه اظهارنظر یا واکنشی در این باره خودداری کرده است

تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین پس از آن بالا گرفت که چاو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین پنج‌شنبه در شبکه تویتر به انگلیسی نوشت « چه زمانی بیماری کرونا در ایالات متحده آمریکا پایان می‌یابد؟ چه تعدادی از افراد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌هایی که مبتلایان در آنها معالجه می‌شوند، چیست؟ ممکن است ارتش آمریکا خود این بیماری ویروسی را به ووهان منتقل کرده باشد. شفاف باش! و داده‌هایت را علنی کن! ایالات متحده در این باره مدیون ماست و باید تفسیری ارائه دهد».

واکنش ترامپاز سویی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه خطاب به خبرنگاران در واکنش به این اظهارات تاکید کرد که مرحله اول از توافق تجاری مهم میان کشورش و چین تحت تاثیر این گونه شایعات قرار نخواهد گرفت. ترامپ همچنین گفت: «آنها منبع (ویروس کرونا) را می‌دانند. و همه ما منبع آن را می‌دانیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا