جهان

نخست وزیر هند: قانون شهروندی علیه مسلمانان نیست / ۱۷کشته و ۷۰۵ بازداشتی در اعتراضات اخیر هند

به دنبال چندین روز ناآرامی و تظاهرات های اعتراضی علیه قانون جدید شهروندی در هند، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که این قانون علیه مسلمانان نیست.

اعتراضات در سراسر هند علیه قانون شهروندی که به گفته منتقدان، قانونی تبعیض‌آمیز علیه شهروندان مسلمان است،  با اعمال خشونت پلیس هند و کشته شدن چنیدن تن از معترضان همراه بوده است.

 

 

«نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، در جمع هزاران تن از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی حزب ناسیونالیست هندو (حزب طرفدار او)  گفت: این قانون بر ۱.۳ میلیارد هندی تاثیری نمی‌گذارد و من باید به مسلمانان هند این اطمینان را بدهم که این قانون چیزی را علیه آنها تغییر نخواهد داد.دولت من اطلاحات را بدون تعصب مذهبی ارائه کرده است.

 

او ادامه داد: زمانیکه به اجرای طرح های رفاهی می پردازیم، هرگز از کسی نمی‌پرسیم که به معبد می‌رود یا مسجد.

 

حزب ناسیونالیست هندوی «مودی» قصد دارد تا بیش از ۲۰۰ کنفرانس خبری را برای مقابله با اعتراضاتی که حجم گسترده‌ای از افراد را در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آورده برگزار کند.
 

دولت مودی می‌گوید این قانون جدید برای کمک به اقلیت‌های غیرمسلمان است که از کشورهای افغانستان، بنگلادش و پاکستان تا پیش از ۲۰۱۵ به هند گریخته‌اند و این قانون راه را برای اعطای شهروندی به این افراد هموار می‌کند اما بسیاری از هندوها بر این باورند که این قانون یک تبعیض علیه مسلمانان است و نهاد سکولار جامعه هند را با تبدیل کردن مذهب به یک محک برای شهروندی نقض می‌کند.

 

موج اعتراضات در هند علیه قانون شهروندی تازه این کشور وارد دوازدهمین روز خود شده و به رغم تدابیری که برای سرکوب این اعتراضات صورت گرفته، خشونت‌ها در این کشور در چندین منطقه همچنان ادامه دارد.

 

در ایالت اوتارپرادش در شمال هند که ۱۹.۳ درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت این منطقه هستند، این اعتراضات ۱۷ کشته بر جای گذاشته است.

 

گزارش شده است که ۷۰۵ تن دستگیر و ۲۶۳ نیروی پلیس زخمی شده‌اند و ۱۰ هزار و ۹۰۰ گزارش نیز از سوی پلیس در خصوص این اعتراضات ثبت شده است. همچنین گزارش شده که ۴۰۵ سلاح نیز در جریان این ناآرامی‌ها ضبط شده است.

 

منطقه رامپور، کان‌پور و مظفرنگر مراکز اصلی اعتراضات در این ایالت بوده‌اند. در رامپور، یک تن کشته  ۱۵ نیروی پلیس مجروح شدند. معترضان نیز خودروهای پلیس را در کان‌پور به آتش کشیدند و دو نیروی پلیس نیز مجروح شدند.

 

شهر سامبال، امروهه، مظفرنگر و فیروزآباد نیز شاهد خشونت‌ها در اعتراض به قانون شهروندی هند بوده‌اند و گزارش شده که در شهر میروت نیروهای پلیس به آتش کشیده شده‌اند.

 

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و تفنگ بادی استفاده کرده و با استفاده از دوربین‌های مدار بسته شناسایی افرادی را که اموال عمومی را تخریب کرده‌اند، آغاز کرده است.

 

مسئولان دولت هند اینترنت را در ۲۱ منطقه این ایالت قطع کرده‌اند اما اینترنت علیگر دوباره متصل شده است.

 

پلیس همچنین اعلام کرده است که اقداماتی علیه ۱۳ هزار مطلب در شبکه‌های اجتماعی صورت داده و ۶۳ گزارش در این خصوص ثبت کرده و ۱۰۲ دستگیری نیز در این راستا صورت گرفته است.

 

قرار است اعتراضات گسترده‌ای امروز در دهلی و اوتارپرادش ایالت شمالی هند صورت گیرد. انتقادها بیشتر به پلیس هند است که از نیروی «نامناسب» به ویژه باتوم و گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده است.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا