ایران

۲۲۷ نماینده مجلس ایران خواستار اعدام معترضان شدند

در حالی که مردم معترض به دفتر یکی از نمایندگان مجلس ایران حمله کرده‌اند و برخی نمایندگان دیگر از ضرب‌وشتم خود توسط مردم خبر می‌دهند، ۲۲۷ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای، با «محارب» خواندن معترضان در ایران، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.

در این بیانیه که روز یکشنبه ۱۵ آبان در جلسه علنی مجلس خوانده شد، معترضان ایران به «داعش» تشبیه شدهاند که به ادعای این نمایندگان، «با سلاحهای سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض» میکنند.

روز یکشنبه گزارش شد که همزمان با اعتصاب و تجمع مردم مریوان، معترضان به دفتر شیوا قاسمی، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس ایران حمله کردهاند.

در همین روز، جواد نیکبین، نماینده کاشمر در مجلس که حجتالاسلام نیز هست، از ضربوشتم خود توسط ۳۰ تا ۴۰ نفر از جوانان،پس از گیر کردن با خودروی خود در ترافیک خبر داد. وی البته به رسانهها گفت که «بعضی از این رفتار حق ماست و باید سیلی بخوریم.»

در جریان اعتراضات جاری در ایران، علاوه بر کشته و زخمی شدن صدها معترض، هزاران معترض نیز بازداشت شدهاند که برای بسیاری از آنان کیفرخواست از جمله با اتهام «محاربه» صادر شده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، اتهام سیاسی امنیتی «محاربه» علیه افراد خطر صدور حکم اعدام را در پی دارد.

پیشتر احمد خاتمی، از چهرههای تندرو جمهوری اسلامی، دربارهٔ معترضان بازداشتی، خطاب به مقامهای قوه قضائیه گفته بود باید طوری با «این اغتشاشگران» برخورد شود «که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد.»

همچنین غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز از قضات مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتیهای تجمعات اخیر خواست از صدور «احکام ضعیف» برای افرادی که او آنها را «عناصر اصلی» اعتراضات نامید، خودداری کنند.

۲۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بدون ذکر نام فرد یا گروه خاصی، از قوه قضاییه خواستند «با مباشرین این جنایتها» و کسانی که «سبب تحریک آشوبگران شدهاند مانند برخی سیاسیون» برخورد کند.

پیش از قرائت بیانیه این نمایندگان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این ادعا را مطرح کرد که «سیا، موساد و گروهکهای پیرو آنها»، «داعشسازی نوین» را در دستور کار خود قرار دادهاند.

پیشتر در روز چهلم مهسا امینی که اعتراضات ضدحکومتی در ایران افزایش و گسترش یافته بود، تیراندازی مرگباری در شاهچراغ شیراز به وقوع پیوست که جمهوری اسلامی مدعی شد کار «داعش» بودهاست.

اما معترضان با مقایسه این واقعه با واقعه سینما رکس در پیش از انقلاب، این تیراندازی را کار خود حکومت برای بدنام کردن معترضان دانستند.

در حالی که به گزارش سازمانهای حقوق بشری بیش از سیصد نفر از معترضان بر اثر سرکوب خشونتبار نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادهاند، قالیباف همچنین مدعی شد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «از سلاح گرم استفاده نمیکنند تا مردم در این میان آسیبی نبینند.»

همچنین حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و از چهرههای تندرو نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، خواهان پایان آنچه «مماشات» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مقابل معترضان نامیده، شده است.

او تأکید کرده که خواسته نمایندگان برای مقابله با معترضان باید «بدون فوت وقت» اجرا شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا