خاورمیانه

سازمان ملل: طرفین جنگ در یمن بر سر آتش‌بس دو ماهه توافق کردند

وافقات روز جمعه امیدها برای پایان دادن به جنگ خونین هفت ساله در یمن را که به بهای جان صدها هزار نفر انجامیده و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است، افزایش داد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرفین جنگ در یمن بر سر آتش‌بس دو ماهه قابل تمدید که از روز شنبه ۱۳ فروردین، برابر با اولین روز ماه رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی، آغاز می‌شود توافق کرده‌اند.

به گفته این نهاد، توافق طرفین جنگ همچنین شامل ارسال سوخت به استان حدیده و اجازه پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا می‌شود.

توافقات روز جمعه امیدها برای پایان دادن به جنگ خونین هفت ساله در یمن را که به بهای جان صدها هزار نفر انجامیده و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است، افزایش داد.

هانس گراندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، روز جمعه گفت: «طرفین این جنگ به طرح سازمان ملل برای یک آتش‌بس دو ماهه که از فردا آغاز می‌شود، پاسخ مثبت داده‌اند.»

وی افزود: «این آتش‌بس پس از دو ماه با رضایت طرفین قابل تمدید است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن استقبال از این آتش‌بس ابراز امیدواری کرد که یک «فرایند سیاسی» منجر به صلح در یمن شود.

وی اظهار داشت: «شما باید این روند را حفظ کنید تا وقتی که اطمینان یابید آتش‌بس به طور کامل رعایت و همچنین تمدید شود و یک فرایند سیاسی را شاهد باشیم.»

تلاش آمریکا و سازمان ملل برای آتش‌بس کامل در یمن به دنبال آتش‌بس‌های یکجانبه

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز از گزارش‌ها در این باره استقبال کرد و آن را تسکین موقتی برای مردم یمن دانست و در عین حال تاکید داشت که این پیشرفت‌ها هنوز کافی نیست.

آقای بایدن گفت: «این‌ها گام‌های مهمی است، اما کافی نیست. آتش‌بس باید رعایت شود، و همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام، پایان دادن به این جنگ ضرورت دارد.»

این نخستین آتش‌بس میان طرفین جنگ در یمن طی دو سال اخیر است. آقای گراندبرگ گفت: «طرفین موافق کرده‌اند که حملات هوایی و زمینی و دریایی در داخل و خارج از یمن را متوقف کنند.»

وی افزود: «آنها همچنین بر سر انتقال سوخت به بنادر استان حدیده و پروازهای تجاری از مبدا و به مقصد فرودگاه صنعا موافقت کرده‌اند.»

حوثی‌ها همواره تاکید داشته‌اند که پیش از هر آتش‌بس و مذاکره‌ای، اتئلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی باید به محاصره هوایی و دریایی آنها پایان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا