ایرانجهان

گروه هفت از ایران خواست ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را متوقف کند

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان٬ گروه هفت٬ با تاکید بر ادامه حمایت خود از اوکراین، از ایران خواستند کمک‌های نظامی به روسیه برای استفاده در تهاجم این کشور علیه اوکراین را متوقف کند.

گروه هفت شامل ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن است و بیانیه مشترک وزیران خارجه این گروه روز شنبه ۲۸ بهمن پس از نشست آنها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شد.

این بیانیه همچنین از همه کشورها خواسته است که از تامین قطعات مربوط به برنامه‌های پهپادی ایران که به قصد پشتیبانی از اقدامات جنگی روسیه است جلوگیری کنند.

وزیران خارجه گروه هفت تهاجم روسیه به اوکراین را «نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل» خوانده و بر «عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای ادامه حمایت از این کشور در دفاع از آزادی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود» تاکید کرده‌اند.

اوکراین و کشورهای غربی پیش از این شواهد و مستنداتی از ارسال پهپادها و تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان در اوکراین ارائه کرده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این موضوع را انکار می‌کنند.

وزیران خارجه گروه هفت همچنین ارسال سلاح از کره شمالی به روسیه را به شدت محکوم کردند.

این وزیران در بیانیه مشترک خود همچنین با تاکید بر جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای، تداوم ارسال تسلیحات از سوی ایران به حوثی‌های یمن را را نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و «باعث افزایش تنش‌ها در منطقه به میزان خطرناک» خواندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا