ایران

فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه: به سوی قهقرای فقر می‌رویم

فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه با انتقاد از سیاست‌های دولت و نوع حکمرانی جمهوری اسلامی در ایران گفته است که به سوی «روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی» حرکت می کنیم.

وب سایت «جماران» نوشت که فرشاد مومنی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، در نشست «موسسه مطالعات دین و اقتصاد» تاکید کرد که مقامات دولتی به راحتی می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم و وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده است.

وی شیوه مدیریت کشور توسط دولت را «راهزنی» نامید و گفت به عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند و ما را با کشورهای صنعتی مقایسه می کنند و می گویند آنها هم اصلاحات پارامتریک و افزایش سن بازنشستگی هم دارند ولی نمی گویند نرخ مشارکت نیروی کار در آن کشورها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است

رئیس موسسه دین و اقتصاد تاکید کرد: بیش از ۵ سال است که می گوییم که گزارش های رسمی حکایت از این دارد که به سوی یک روند قهقرایی، به سمت فقر دائما رو به افزایش و عقب ماندگی دائما رو به افزایش حرکت می کنیم و افزود: شاخص های بهره وری کل عوامل تولید و روند ها و شاخص پیچیدگی اقتصادی و رابطه مبادله، از ناتوانی فزاینده سیستمی برای مواجهه خردورزانه و موثر با مساله فقر حکایت می کند.

فرشاد مومنی با استناد به گزارش مرکز آمار اعلام کرد که از کل جمعیت فقیر ایران ۸۹ درصد از «شاغلین سابق و لاحق» هستند.

این اقتصاددان خطاب به حاکمیت گفت که تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید و ریشه های اصلی مساله را بفهمید.

رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت که شوک درمانی، دو فشار کمرشکن به صندوق ها وارد می کند و منشاء تورم و بیکاری می شود.

وب سایت «امتداد» نیز در گزارشی به نقل از سعید اسلامی بیدگلی، اقتصاددان و تحلیلگر ارشد بازارهای مالی و مسائل اقتصادی، نوشت که همه افزایش حقوقی که دولت برای کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته در همین یک ماهه فروردین، پیش‌خور شده است و از این مرحله به بعد، هر افزایش دیگری به زیاد طبقات متوسط و اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد بود.

این اقتصاددان گفت که اوضاع مسکن نیز مطلوب نبوده و عدم مطلوبیت با یک تاخیری به حوزه اجاره بها و قشر مستاجر جامعه تسری خواهد یافت.

سعید اسلامی بیدگلی به ضعف و بی تجربگی دولت نیز اشاره کرده و گفته که دولت، حتی در گفتاردرمانی هم بسیار ضعیف است.

به گفته این اقتصاددان، هیچ نشانه‌ای از علائم بهبودی در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌نمی‌شود.

شرایط اقتصادی در ایران به اعتقاد شماری از اقتصاددانان، در نهایت به توسعه متوازن فقر منجر شده و آنطور که تسنیم، خبرگزاری حکومتی وابسته به نهادهای امنیتی نوشته در شرایط فعلی خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فراتر رفته است.

فعالان و تشکل های مستقل کارگری و صنفی معتقدند که خط فقر حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه است.

در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی از تشدید فقر طی یک دهه گذشته خبر داده و نوشته بود که «فقر» دیگر فقط مشمول «خانوارهای کم‌توان» نیست.

در این گزارش تاکید شده بود که در سال‌های اخیر جمعیت زیر خط فقر رشد کرده و «یک‌سوم جمعیت زیر خط فقر قرار دارند»، اما خانوارهای بالای خط فقر، به لحاظ رفاهی و درآمدی نیز تفاوت قابل توجهی با خانوارهای زیر خط فقر ندارند و در عمل، طبقه متوسط فاصله‌ای با فقیر شدن ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا