ایرانجهان

هشداربریتانیا، فرانسه و آلمان:نزدیکی ایران به سلاح هسته‌ای مهم‌ترین نگرانی برای صلح در جهان است

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی را به توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک، انتقال پهپاد به روسیه و غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد متهم کردند.

اعضای شورای امنیت در نشست روز دوشنبه خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه موشکی و تداوم اشاعه تسلیحات از سوی ایران در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ گفتگو کردند.

در بیانیه سه کشور غربی عضو برجام به شواهدی که بریتانیا از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در «گسترش موشک و فناوری‌های موشکی به بازیگران غیردولتی در منطقه و فراتر از آن»‌ ارائه کرده اشاره و از به رسمیت شناخته‌ شدنشان از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، استقبال شده.

در این بیانیه آمده: «ایران صدها پهپاد را به روسیه انتقال داد و با این کار عمدا از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین حمایت کرد»، و آنها را «با آگاهی از آن که روسیه برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی آن به کار می‌برد»، به مسکو منتقل کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط با آن، با اشاره به محدودیت‌های برداشته شده از روی برنامه موشکی ایران، خواهان «بررسی دقیق» این موضوع شدند.

سه کشور گفتند: «محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه موشکی ایران به‌طور خودکار در روز ۱۸ اکتبر برداشته شده، با وجود اینکه ایران پیوسته آنها را نادیده می‌گیرد.»

آنان همچنین به عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و افزودند: «ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و باید تشدید تنش هسته‌ای خود را معکوس کند».

به گفته بریتانیا، فرانسه و آلمان، نزدیک شدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی به قابلیت‌های مرتبط با تسلیحات «بیشترین نگرانی را برای صلح و امنیت بین‌المللی» به وجود می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا