ایران

خامنه‌ای ادعای روسیه برای توجیه حمله به اوکراین را تکرار کرد: مشکل توسعه‌ ناتو است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه در حاشیه دیدار با قاسم ژورمات توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان موضع روسیه در توجیه حمله به اوکراین را تکرار کرد و گفت «در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آن‌ها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.»

اظهارات آقای خامنه‌ای در واقع تکرار ادعای اصلی مقامات روسی برای توجیه حمله به اوکراین است.

روسیه پنجم اسفند ۱۴۰۱ در حالی به اوکراین حمله کرد که از دو ماه قبل نسبت به تمایل اوکراین برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو هشدار داده بود. آمریکا از هفته‌ها قبل نسبت به حمله قریب الوقوع روسیه هشدار داده بود. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نگرانی خود را نسبت به گسترش مرزهای ناتو ابراز کرد و حتی از غرب خواسته بود که از پذیرش اوکراین به ناتو چشم بپوشد.

با اینکه حمله روسیه به اوکراین با محکومیت جهانی روبرو شد اما مقامات جمهوری اسلامی در سه ماه گذشته این حمله را محکوم نکردند و حتی آمریکا و غرب را مقصر دانستند که روسیه را تحریک کرده اند. آیت الله خامنه‌ای پنج روز بعد از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین گفته بود «ریشه بحران در اوکراین، سیاست‌های آمریکا و غرب است که باید آن را شناخت و بر اساس آن قضاوت و اقدام کرد.»

این موضع مقامات جمهوری اسلامی در حالی است که بارها مردم ایران در تظاهرات خود به این حمله واکنش نشان دادند و تجاوز روسیه را محکوم کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا