جهانخاورمیانه

جو بایدن روز چهارشنبه به اسرائیل سفر می‌کند؛ کمک‌های بشردوستانه در راه غزه

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه به اسرائیل سفر می‌کند، سفری که در آن، به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، او تاکید خواهد کرد اسرائیل حق دارد و وظیفه دارد از خودش در مقابل حماس دفاع کند.

هم‌زمان ارتش اسرائیل از هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله لبنان در پاسخ به حمله روز دوشنبه این گروه شبه‌نظامی خبر داد و مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، هم وارد اسرائیل شد تا با هرتزل لوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، و دیگر مقام‌های نظامی این کشور دیدار کند.

به گفته جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و دیگر مقام‌های اسرائیل دیدار خواهد کرد و سپس برای دیدار با پادشاه اردن، رییس‌جمهوری مصر و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، به امان، پایتخت اردن، سفر خواهد کرد.

کربی افزود بایدن در این سفر درباره کمک‌های بشردوستانه به گفتگو خواهد نشست تا اطمینان حاصل شود کمک‌ها به غیرنظامیان برسد، نه به حماس.

هم‌زمان شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند کامیون‌های حامل کمک برای مردم غزه در حال حرکت از عریش در شبه‌جزیره سینا در مصر به سمت گذرگاه رفح هستند.

بلینکن نیز گفت ایالات متحده و اسرائیل توافق کرده‌اند طرحی را توسعه بخشند که اجازه دهد کمک‌ها به دست غیر‌نظامیان در غزه برسد. وی همچنین گفت دو کشور تلاش خواهند کرد با همکاری نزدیک آزادی گروگان‌ها را از دست حماس تحقق بخشند.

به گفته دیپلمات ارشد آمریکا، «اگر حماس به هر طریقی از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان جلوگیری کند، از جمله با مصادره کردن آن، ما اولین کسی هستیم که این کار را محکوم می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا از تکرار آن جلوگیری شود.»

این خبر در حالی از سوی آنتونی بلینکن پس از دیدارش با نتانیاهو، اعلام شد که در نیویورک، تلاش روسیه برای ارائه قطعنامه‌ای درباره جنگ اسرائیل و حماس در پی محکوم نکردن این گروه شبه‌نظامی محکوم ماند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روسیه را متهم کرد که با محکوم نکردن حماس در پیش‌نویس قطعنامه، «از یک گروه تروریستی که با غیرنظامیان بیگناه وحشیانه برخورد می‌کند» حفاظت می‌کند. نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت آمریکا همچنان از اسرائیل می‌خواهد تا خطر تلفات غیرنظامیان را به حداقل ممکن برساند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل هم خطاب به شورای امنیت گفت پیش از آنکه خواستار دسترسی برای کمک، آرامش یا خویشتن‌داری شود، باید حماس را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند و از حق اسرائیل برای دفاع حمایت کند.

حماس از شلیک «رگبار موشک» به تل‌آویو و اورشلیم خبر داد؛ نمایندگان کنست را ترک کردند

پس از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو و اورشلیم، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که در پاسخ به «هدف قرار دادن غیرنظامیان» از سوی اسرائیل، اورشلیم و تل‌آویو را با «رگبار موشکی» هدف قرار داده است.

در پی حمله روز دوشنبه ۲۴ مهر، نمایندگان پارلمان اسرائیل، جلسه کنست را برای مدتی ترک کردند و به پناهگاه‌ها رفتند.

همزمان با این حملات و در روز دوشنبه رییس سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل «شین بت» مسئولیت ناکامی در ممانعت از حماس در انجام حملات مرگبارش در شهرهای اسرائیل را بر عهده گرفت.

رونن بار گفت: «علیرغم مجموعه‌ای از اقداماتی که انجام دادیم، متاسفانه روز شنبه نتوانستیم هشدار کافی برای خنثی کردن حمله ایجاد کنیم. به عنوان کسی که ریاست سازمان را بر عهده دارد، مسئولیت این امر بر عهده من است. زمان برای بررسی وجود خواهد داشت. حالا در حال جنگیم.»

رایزنی کرملین با ایران، سوریه، تشکیلات خودگردان و اسرائیل

روز دوشنبه کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه، با همتایان خود در سوریه و ایران گفت‌وگو کرده و قرار است با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز رایزنی کند.

پیش‌تر، سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان به جمهوری اسلامی هشدار داده بود از افزایش تنش‌ها در منطقه بپرهیزد. مقامات غربی با وجود آنکه می‌گویند هنوز شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در حمله حماس ندیده‌اند، اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی در حمایت از این حمله را محکوم کرده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم روز دوشنبه گفت با وزرای خارجه تونس، مالزی و پاکستان درمورد وضعیت غزه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت که در این تماس‌ها گفته است زمان برای راه‌حل‌های سیاسی روبه پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود.

 

ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله

درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل ادامه پیدا کرده است. حزب‌الله لبنان از حمله به پنج موضع اسرائیل خبر داد. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در پاسخ چند برج دیده‌بانی در مرز لبنان و همچنین یک تانک را با موشک هدایت‌شونده هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملات روز یکشنبه ‌حزب‌الله لبنان با دستور ایران انجام شده است. دانیال هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، تهدید کرد که اگر حزب‌الله لبنان به حملات خود علیه اسرائیل ادامه دهد، با پاسخی «مرگبار» مواجه خواهد شد.

او افزود که حزب‌الله لبنان روز یکشنبه با هدایت و حمایت ایران چندین حمله انجام داد تا توجه ما را از غزه منحرف کند.

نتانیاهو در کنست به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان هشدار داد و گفت: «ما را در شمال امتحان نکنید؛ زیرا بهایی که پرداخت خواهید کرد، سنگین خواهد بود و مراقب باشید.»

او تاکید کرد از تلاش برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس عقب‌نشینی نمی‌کند و افزود: «دستیابی به پیروزی در غزه به زمان نیاز دارد.»

اسرائیل اعلام کرد هم‌اکنون ۱۹۹ گروگان در اسارت شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه به سر می‌برند.

 

رد گزارش‌ها درباره آتش‌بس و باز شدن گذرگاه رفح

روز دوشنبه چند وزیر عضو حزب لیکود مخالفت خود را با آتش‌بس موقت گزارش شده و باز شدن گذرگاه رفح با مصر اعلام کردند.

منابع امنیتی مصر خبر داده بودند آمریکا، اسرائیل و مصر توافق کردند آتش‌بس در جنوب غزه از ساعت شش صبح، همزمان با بازگشایی گذرگاه مرزی رفح آغاز شود و کمک‌های بشردوستانه برسد.

با این وجود، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که در حال حاضر هیچ آتش‌بسی در غزه و کمک‌های بشردوستانه در این منطقه در ازای خروج شهروندان خارجی‌ وجود ندارد.

دفتر رسانه‌ای حماس هم گفت هیچ اطلاعاتی در مورد توافق آتش‌بس بشردوستانه ندارد. عزت الرشیق، عضو دفتر سیاسی حماس گفت اطلاعات مربوط به باز شدن گذرگاه مرزی رفح یا آتش‌بس موقت درست نیست.

تلاش مقام‌های غربی برای کاهش تنش‌ها

کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه در لبنان حضور دارد. رسانه‌ها هدف کلونا از این سفر را کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از ورود لبنان به درگیری‌ها عنوان کردند.

وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری با همتای مصری گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما در عین حال باید حفاظت از غیرنظامیان را تضمین کند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر هم در دیدار با همتای فرانسوی‌اش گفت مصر از زمان آغاز درگیری حماس اسرائیل، قصد داشته گذرگاه رفح را عملیاتی نگه دارد، اما اسرائیل اجازه آن را از سمت غزه نداده و وضعیت پیش روی مردم فلسطین در غزه را خطرناک خواند.

برخی رسانه‌ها خبر دادند که صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد. اولاف شولتز دومین مقام رسمی آلمان پس از وزیر خارجه آلمان است که راهی اسرائیل می‌شود. مقامات آلمانی اعلام کرده‌اند علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، آماده ارسال سلاح به اسرائیل نیز هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل و رییس امارات متحده عربی به صورت تلفنی گفت و گو کردند

فرانسه۲۴ گزارش دادمارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، قصد دارد برای تسهیل روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به خاورمیانه سفر کند.

الجزیره به نقل از امدادگران فلسطینی گزارش داد هنوز بیش از هزار نفر در نوار غزه زیر آوار ساختمان‌هایی که در حملات اسرائیل ویران شده‌اند، مفقودند.

به گفته دفتر امداد اضطراری سازمان ملل بیمارستان‌ها در نوار غزه تنها ۲۴ ساعت سوخت برای ژنراتورهای اضطراری دارند و خاموش شدن ژنراتورها هزاران بیمار را در خطر فوری قرار می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده تنها ۲۴ ساعت تا پایان آب، برق و سوخت در نوار غزه و وقوع یک «فاجعه واقعی» زمان باقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا