آذربایجانایران

نماینده کلیبر: درآمد سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون آذربایجان نصیب کرمان می‌شود

بهنام رضوانی نماینده کلیبر در مجلس ایران ضمن انتقاد از چپاول معدن سونگون آذربایجان توسط حکومت تورک‌ستیز ایران گفت: «معدن مس سونگون ورزقان که در آذربایجان واقع شده و متعلق به تورک‌هاست، سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که نصیب کرمان می‌شود.»

نماینده کلیبر گفت: «برای این کار هیچ زحمتی هم متحمل نمی‌شوند، فقط مس را از معدن استخراج کرده و به کنسانتره تبدیل می کنند و به تریلی‌ها بار می‌کنند و به کرمان می‌فرستند.»

او افزود: «تا امروز ما عرضه نداشته‌ایم که بگوییم آقا این مس در سرزمین ما واقع شده و درآمد آن نیز باید متعلق به ما باشد. اگر طبق قانون تنها ۱۰ درصد ارزش افزوده این معدن را به استان آذربایجان شرقی اختصاص یابد، معادل ۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که اعتبارات استانی سال گذشته آذربایجان فقط ۲ هزار میلیارد تومان بود که از آن هم تنها ۱۶۰۰ میلیارد تومان آن تحقق یافت. اگر ما می‌توانسیم سهم ۱۰ درصد ارزش افزوده معدن مس سونگون را بگیریم، اعتبارات عمرانی استان ما ۵ برابر می‌شد. اما اکنون با وجود این منابع، روستاهای قاراداغ از آب آشامیدنی، راه ارتباطی، خانه بهداشت و آنتن تلفن همراه محروم هستند. اگر تنها ۳ درصد این مبلغ که معادل ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود، به شهرداری ها و دهیاری های آذربایجان شرقی اختصاص می‌یافت تحول بزرگی ایجاد می‌شد.»

بهنام رضوانی تاکید کرد «درآمد و حساب و کتاب معدن مس سونگون باید در قالب شرکت مس آذربایجان در آذربایجان شرقی انجام شود و ۱۰ درصد ارزش افزوده آن به استان اختصاص یابد.»

معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن مس جهان است و ۶۰ درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آذربایجان تامین می شود. حکومت ایران از تولید شمش مس این معدن در آذربایجان جلوگیری کرده و خاک آن به صورت خام به کرمان منتقل شده و در آنجا به شمش تبدیل می کند و سود حاصل از این معدن عظیم آذربایجان به جیب استانهای فارس نشین مرکز ایران می رود.

در مهرماه ۱۳۹۹ پورمحمدی استاندار سابق آذربایجان‌شرقی گفت: «هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از مس‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.»

پیشتر احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز هم ضمن اذعان به کارشکنی مسئولان ایران در راه اندازی کارخانه مس در آذربایجان و تاراج معدن مس سونگون آذربایجان گفت: «روزانه یک‌هزار تن کنسانتره به ارزش ۲ میلیون دلار از مس‌سونگون ورزقان به خارج از آذربایجان می رود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا