جهانخاورمیانه

فضاپیمای حامل اولین فضانورد ترکیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

فضاپیمای حامل آلپر گزرآوجی اولین فضانورد ترکیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت متصل شد.

فضاپیمای دراگون حامل 4 خدمه سرنشینان فضانورد «Ax-3» از جمله آلپر گزرآوجی اولین فضانورد ترکیه‌ای با موفقیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

لحظه‌ اتصال کپسول دراگون حامل تیم چندملیتی؛ ترکیه‌ای، اسپانیایی، آمریکایی، ایتالیایی و سوئدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی که به عنوان آزمایشگاه در مدار پایینی زمین تعریف شده است، به طور زنده از وب‌‌ سایت آکسیوم اسپیس پخش شد.

پس از تقریبا 36 ساعت سفر فضایی، تیم Ax-3، حامل اولین فضانورد ترکیه‌ای حدود ساعت 13.42 به وقت محلی ترکیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

این تیم Ax-3 که به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید، مورد استقبال فضانوردان و خدمه «اکسپدیشن 70» قرار خواهد گرفت.

گزرآوجی که به مدت 14 روز در آنجا خواهد ماند، در این چارچوب بر روی 13 آزمایش علمی مختلف در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار خواهد کرد.

این آزمایش‌ها در زمینه‌هایی مانند ریزگرانش، سلامت انسان در فضا، تحقیق در مورد گیاه دریاچه نمک در فضا و تحقیق درباره مخلوط‌های جامد و سیال در محیط گرانش صفر خواد بود.

برنامه ریزی شده است که پس از اتمام ماموریت فضانوردان، این تیم با همان فضاپیما به زمین باز خواهند گرد.

گفتنی است، فضاپیمای کرو دراگون 18 ژانیه با موشک فضایی فالکون-9 اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. آلپر گزرآوجی، نخستین فضانورد از ترکیه نیز در چارچوب ماموریت خصوصی «آکسیوس-3» به همراه 3 فضانورد دیگر به مدت 14 روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی به انجام آزمایش‌های مختلف خواهد پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا