ایرانجهانسیاست

ادامه دهن‌کجی ایران به «نسل‌کشی»؛ سفیر ایران: چیزی که در سین‌کیانگ مشاهده کردیم فقرزدایی است

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین در سفر اخیر خود به منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) به رسانه‌های این کشور گفت: «چیزی که در سین‌کیانگ مشاهده کردیم فقرزدایی است.»

رادیو بین المللی چین در گزارشی به نقل از سفیر ایران در چین و دیپلمات‌های همراه او نوشت: «چیزی که آن ها در سین‌کیانگ مشاهده کرده اند، جرم و خشونت و کشتار نژادی نیست بلکه تلاش برای فقر زدایی است. به خاطر همین تلاش ها، مردم سین کیانگ از زندگی بهتری برخوردار شده اند.»

این رسانه حکومتی چین با انکار گزارشات موثق بین‌المللی در باره «نسل‌کشی» علیه تورکان اویغور در ادبیاتی شبیه به ادبیات جمهوری اسلامی ایران نوشت علت انتشار اینگونه گزارشات «این است که آن ها نمی خواهند شاهد پیشرفت چین باشند.»

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نیز با پوشش این خبر به نقل از سفیر ایران در چین نوشت: «مردم سین کیانگ از زندگی بهتری برخوردار شده اند.»

این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از رسانه های اصلی چین از جمله روزنامه مردم و روزنامه بیجینگ دیلی از سفر این هیات تقدیر کردند» و آن را «ستودند».

سفیر ایران در چین روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین در ابتدای سفر خود به ترکستان شرقی با انتشار پستی در توییتر خود، «شهر اورومچی» مرکز این منطقه را «شهری بسیار زیبا و توسعه یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین» عنوان کرده بود.

همچنین بخوانید: دهن‌کجی ایران به نسل‌کشی اویغورها؛ “اورومچی شهری توسعه‌یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین”

سفر اخیر دیپلمات های ایران به منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) در چین چند روز پس از امضای توافق ۲۵ ساله ایران-چین و انتشار اظهاراتی در انکار «نسل‌کشی» علیه مسلمانان اویغور در حالی صورت می‌گیرد که طبق بر آورد کارشناسان سازمان ملل، حکومت چین دست‌کم ۱ میلیون اویغور را بخاطر هویت اتنیکی و دینی‌شان در بازداشت‌گاه‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری در سین‌کیانگ در وضعیت وخیمی نگهداری می‌کند، زنان اویغور را عقیم سازی اجباری می‌کند و کودکان را از خانواده‌های خود جدا کرده و در مراکز بازپروری برای آماده‌سازی به بردگی در کارخانجات خود نگهداری می‌کند.

بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا دست‌کم ۲ تا ۳ میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های تورک و مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در سین‌کیانگ در وضعیت نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند. فعالین اویغور این رقم را ۵ تا ۶ میلیون نفر ذکر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا