ایرانجهان

پاکستان نمی‌پذیرد عراق یا سوریه‌ای دیگر برای حملات ایران باشد

پاکستان نمی‌پذیرد عراق یا سوریه‌ای دیگر برای موشک‌پراکنی ایرانی‌ها باشد

حمیرا درکشیده ۴ ساله و سلمان درکشیده حدودا ۲ ساله پیرو حمله سپاه پاسداران ایران به روستایی در بلوچستان پاکستان کشته شدند. رسانه‌های ایرانی هدف را پایگاه نظامی جیش العدل معرفی کردند؛ اما بعدا معلوم شد روستایی را هدف قرار داده‌اند که سکونتگاه خانواده تعدادی از مجاهدین این سازمان بوده‌ است و نیروهای این سازمان در کوهستان‌های بلوچستان ایران زیست چریکی دارند. روز گذشته نیز ایران با حملات موشکی خود به عراق دو کودک دیگر را به همراه پدرشان کشت. ایران اعلام کرده مرد کشته شده، عضو موساد است و اما دولت شیعی عراق این اتهام را رد کرد.

حال چند نکته:

نوع حملات ایران ما را یادآور نوع حملات اسرائیل می‌شود که به قصد کشتن اعضای حماس، زنان و کودکان را نیز می‌کشد. درحالی که رسانه‌های ایرانی می‌گویند پاکستان آنها را مورد مواخذه دیپلماتیک قرار داده، اما این هم دروغی بیش نیست. رسانه‌های پاکستانی از زبان دولت این کشور اعلام کرده‌اند که «به زودی پاسخ خواهیم داد.»

نباید فراموش کرد که پاکستان متحد استراتژیک آمریکا در جنوب آسیا و یک قدرت هسته‌ای و متحد دول آزربایجان و تورکیه است و ایران متحد هیچ کجا و با توان بالای پرتاب ترقه و پهباد است که عمدتا یا خطا میزنند یا خودزنی می‌کنند.

الجزیره ویدئو کشتار اهالی روستای پاکستان را منتشر کرده و بدین طریق اعلام جنگ ایران به پاکستان را به جهان اسلام مخابره کرد.

تاکنون چند مفتی و عالم اسلامی (اهل سنت روحانی ندارند) پاکستان علیه ایران مواضع تندی گرفته‌اند. ایرانیان احتمالا از اهمیت جایگاه پاکستان در جهان اسلام بی‌خبرند. آنها عملا دست در لانه زنبور کرده‌اند.

اکثریت مسلمانان جهان برخلاف اقلیت فارس تازه به دوران رسیده به اسلام اعتقاد دارند، حال چه شما دوست داشته باشید یا نه. اکثریت همین جمعیت (شاید حدود یک میلیارد نفر) حنفی مذهب هستند (از جمله بلوچ‌ها و تورک‌های تورکیه) و بخش بزرگی از علما و مفتی‌های احناف هم پاکستانی و تحت نفوذ جنبش ضداستعماری دیوبندی هستند.

شاید شما هم تصاویر اعتراضات جهانی به کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی در اواخر دهه هشتاد میلادی را دیده باشید. آن جمعیت ابتدائا با فراخوان علمای پاکستانی به خیابان آمدند. فتوای خمینی مدت‌ها بعد و وقتی جریان تمام شده بود صادر شد و هیچ تاثیری بر اذهان مسلمین جهان نداشت. در آن ایام علمای اهل سنت و خصوصا پاکستانی فراخوان به اعتراضات خیابانی دادند، اما خمینی در تضاد با آنها فتوای ترور داد. اگرچه نظامیان پاکستانی سکولار و پروامریکا هستند، اما به سبب نفوذ اجتماعی علمای دینی علارغم اختلافات، همچنان از آنان حرف شنوی دارند.

در این بین اما تورکیه نیز اعلام نموده پیرو سیاست ضد تروریسم خود از این پس در سوریه، عراق و ایران عمل خواهد کرد. (منظور پایگاه‌های سازمان آته‌ایستی پ.ک.ک که از طرف شعوبی‌های این سه کشور به قصد برهم زدن امنیت در ترکیه به آنها اهدا شده است.)

حال آیا پاکستان وارد یک رقابت نظامی یا حمایت بیشتر از نیروهای شبهه نظامی بلوچ برای اقدام علیه ایران خواهد شد یا خیر هنوز معلوم نیست؛ اما به قطع معادلات برای دیکتاتوری ایرانی در مرزهای غربی و شرقی سخت‌تر خواهد شد. پاکستان احتمالا نمی‌پذیرد که عراق، سوریه یا لبنانی دیگر برای موشک پراکنی ایرانی‌ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا