جهانخاورمیانه

مصر مشارکت در طرح کوچاندن فلسطینی‌ها به شبه‌جزیره سینا را به شدت رد کرد

مقام‌های مصر و اسرائیل گزارش‌ها درباره طرح مربوط به کوچاندن فلسطینی‌ها از رفح به شبه‌جزیره سینا در مصر را تکذیب کردند؛ همزمان، وزرای خارجه آمریکا و چند کشور عربی و اروپایی در حاشیه کنفرانس مونیخ درباره وضعیت غزه پس از جنگ گفت‌وگو کردند.

در روزهای اخیر حملات هوایی اسرائیل به مناطقی از شهر رفح تشدید شده و خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع گزارش داد که مصر آماده‌سازی منطقه‌ای در مرز غزه را که در صورت حمله اسرائیل به رفح، بتواند فلسطینی‌ها را در خود جای دهد٬ آغاز کرده است.

با این حال ضیاء رشوان، رئیس هیات اطلاع‌رسانی دولت مصر، شامگاه جمعه ۲۷ بهمن اعلام کرد که این کشور گزارش‌ها درباره مشارکت در هر گونه روند مربوط به کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه به شبه‌جزیره سینا را «قاطعانه رد می‌کند».

مصر و سایر کشورهای عربی، به ویژه اردن که با کرانه باختری هم‌مرز است، بارها نسبت به سرریز شدن آوارگان فلسطینی به شبهه‌جزیره سینا هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم روز جمعه گفت کشورش قصد ندارد غیرنظامیان فلسطینی را از رفح به مصر بفرستد و اسرائیل «به توافق صلح خود با مصر احترام می گذارد».

او در عین حال تاکید کرد که ارتش اسرائیل تاکنون از ۲۴ گردان حماس ۱۸ گردان را منهدم کرد و برای متلاشی کردن کامل آنها عملیات نظامی در رفح که به مرکز ثقل حماس تبدیل شده ضرورت دارد.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است روز جمعه با شماری از همتایان عربی و اروپایی خود درباره آینده نوار غزه رایزنی کرد.

به گزارش رویترز، در این نشست که در نوع خود نخستین نشست از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بود، وزیران خارجه و مقام‌های آمریکا، عربستان، اردن، قطر، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا حضور داشتند و در مورد پیشرفت در تدوین طرحی برای آینده غزه گفت‌وگو شد.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۴ میلیون شهروند فلسطینی، یعنی بیش از نیمی از کل جمعیت غزه، به رفح پناه برده‌اند.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، با تشدید حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر شماری از آوارگان در حال ترک رفح و رفتن به سوی دیرالبلح، ۱۶ کیلومتر دورتر، هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا