جهان

وال‌استریت ژورنال از توقیف ۴ نفتکش ایران توسط آمریکا خبر داد؛ ایران تکذیب کرد

نشریه وال‌استریت ژورنال پنجشنبه ۲۳ مرداد در گزارشی با استناد به مقام‌های آمریکایی نوشت نفتکش‌های ایرانی لونا، پاندی، برینگ و بلٌا در آب‌های آزاد توسط آمریکا توقیف شده‌اند.

نشریه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه ۲۳ مرداد با استناد به مقام‌های آمریکایی که اشاره‌ای به نام‌های آنها نکرده نوشت که نفتکش‌های توقیف شده در مسیر بندر هوستون در ایالت تگزاس آمریکا هستند‌ و به زودی به آنجا می‌رسند.

ایالات متحده آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرده است. دادستانی آمریکا با استناد به این تحریم‌ها، از یک دادگاه اجازه توقیف نفتکش‌های ایران را گرفته بود.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته که این نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی توقیف شده‌اند. این مقام آمریکایی جزییاتی در خصوص واقعه بیان نکرده است.

مقامات آمریکا می‌گویند که یک تاجر ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پشت صحنه عمل کرده و با راه‌اندازی شرکت‌های صوری که بعضی مالک دیگری دارند، قصد داشته که رد گم کند.

از سوی دیگر در پی انتشار این اخبار، تهران در نخستین واکنش رسمی به این موضوع آنرا کذب و بی اساس قلمداد کرد.

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا با انتشار پستی در حساب کاربری خود در توئیتر ادعای این رسانه‌ آمریکایی در این باره را «دروغی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا» خواند.

سفیر ایران در ونزوئلا ولی با گفتن اینکه: «نه كشتي ها ايراني هستند و نه مالك يا پرچم انها ارتباطي به ايران دارد»، خبر توقیف این کشتی‌ها را تایید کرده، هرچند با تاکید بر اینکه نه مالک و نه خود کشتی‌ها ارتباطی با ایران دارند.

از سوی دیگر رویترز صبح روز جمعه ۲۴ مرداد با انتشار گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی و یک منبع دریایی نوشت که این کشتی‌ها بر اساس قرار توقیف صادر شده از سوی ایالات متحده و در پی مذاکراتی که با مالکان آنها صورت گرفته به سوی آب‌های آمریکا در حرکت‌اند.

در گزارش رویترز همچنین آمده است که اقدام روز چهارشنبه ایران در متوقف کردن یک نفتکش در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز با توقیف کشتی‌های حامل سوخت ایران برای ونزوئلا مرتبط است و به صورت تلافی جویانه بر ضد مالکان یونانی برخی از این کشتی‌ها صورت گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا