ایران

مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

مدیرکل آژانس که به تهران سفر کرده این موضوع را در نشست مشترک مطبوعاتی با رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز شنبه ۱۴ اسفند مطرح کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، حصول توافق احیای برجام بدون حل مسائل پادمانی را غیرممکن خواند و رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از توافق برای تبادل مدارک با آژانس حداکثر تا خرداد ماه خبر داد.

مدیرکل آژانس که به تهران سفر کرده این موضوع را در نشست مشترک مطبوعاتی با رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز شنبه ۱۴ اسفند مطرح کرد.

گروسی گفت تبادل نظر بسیار ثمربخشی با ایران داشته اما «هنوز هم مسائلی وجود دارد که ایران باید به آنها رسیدگی کند».

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت که مبادله مدارک بین آژانس و ایران برای حل مسائل باقی مانده حداکثر تا خرداد ماه انجام خواهد شد.

او افزود: «مسائل باید در روال طبیعی حل‌وفصل شود. امیدواریم روند همکاری غیرسیاسی باشد و ملت ایران آثار آن را در زندگی خود مشاهده کند.»

مدیرکل آژانس شامگاه جمعه وارد تهران شد و صبح شنبه با رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد. تحلیلگران سفر او را به عنوان یکی از زمینه‌های حصول توافق احتمالی دانسته‌اند.

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، گفت: «انتظار می‌رود موضوعات بین ایران و آژانس در این مذاکرات به ‌طور کامل مرور شود و شیوه همکاری در آینده به‌طور کامل مشخص شود.»

گروسی پیش از سفر به تهران در توییتی نوشت: «این یک زمان حساس است اما یک نتیجه مثبت برای همه ممکن است.»

او در آذر ماه گفته بود: «وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشا انسانی در سه نقطه در ایران که به آژانس اعلام نشده و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه روشنی است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است.»

این نقاط مشکوک مشخص نشده اما نام تورقوزآباد و سایت هایی در نزدیکی اصفهان یا آباده در استان فارس به عنوان مکان های احتمالی مطرح شده بود.

مقام‌های اسرائیل پیش از این از مفاد توافق احتمالی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، به صورت تلفنی با گروسی گفت‌وگو کرده است.

روز جمعه مذاکره‌کنندگان غربی به پایتخت‌های خود بازگشتند و از حصول احتمالی توافق خبر دادند اما علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد و تیم مذاکره ایران، در وین باقی ماندند.

نمایندگان بریتانیا و روسیه در مذاکرات وین نیز روز پنجشنبه از نزدیک بودن توافق سخن گفته بودند.

با این حال خبرگزاری ایرنا این سخنان را «بخشی از پروژه نخ‌نمای منصرف کردن ایران از پیگیری مطالبات» خود در وین خواند. این خبرگزاری اعلام کرد که «اختلافات باقی‌مانده در محدوده خطوط قرمز ایران و مشروط به تصمیم‌گیری آمریکاست.»

در همین حال روزنامه کیهان نیز نوشت: «آمریکا و اروپا هنوز در برابر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران نه‌ تنها ابتکار عملی از خود نشان نداده بلکه با موضوع تضمین‌ها مخالفت هم کرده‌اند.»

این روزنامه تاکید کرد: «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها فریب است.»

مقامات غربی پیش از این ارائه تضمین را رد کرده‌اند و بر اساس متن منتشر شده از توافق احتمالی در خبرگزاری رویترز نیز تحریم‌های آمریکا تعلیق می‌شوند نه لغو.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا