جهان

روسیه آتش‌بس محدود در اوکراین اعلام کرد تا امکان تخلیه غیرنظامیان در دو شهر فراهم شود

خبرگزاری ریانوستی روسیه روز شنبه ۱۴ اسفند گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده یگان‌های این کشور کریدورهای بشردوستانه را در نزدیکی شهرهای ماریوپل و وولنوواخا باز کرده‌اند. این دو شهر در محاصره نیروهای روسیه قرار دارند.

روسیه اعلام کرد نیروهایش روز شنبه تیراندازی در نزدیکی دو شهر اوکراین را متوقف کرده‌اند تا به غیرنظامیانی که از جنگ فرار می‌کنند، اجازه خروج دهند. با این حال این کشور به تهاجم گسترده خود در اوکراین ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ریانوستی روسیه روز شنبه ۱۴ اسفند گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده یگان‌های این کشور کریدورهای بشردوستانه را در نزدیکی شهرهای ماریوپل و وولنوواخا باز کرده‌اند. این دو شهر در محاصره نیروهای روسیه قرار دارند.

این خبرگزاری به نقل از مقامات این شهر نوشت در ماریوپل، شهروندان اجازه خواهند داشت در یک بازه پنج ساعته خارج شوند.

خبرگزاری رویترز نوشت هنوز هیچ تاییدی مبنی بر توقف تیراندازی وجود ندارد و مشخص نیست که آیا آتش‌بس به مناطق دیگر نیز تعمیم خواهد یافت یا اینکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کمی بعد مقامات شهر ماریوپل اعلام کردند ارتش روسیه به توافق برای آتش‌بس و ایجاد کریدور برای انتقال شهروندان غیرنظامی به طور کامل پایبند نبوده و آنان در حال مذاکره با روسیه برای اطمینان از آتش‌بس در هنگام خروج غیرنظامیان‌اند.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده حمله گسترده در اوکراین ادامه خواهد یافت.

آژانس‌های امدادی نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در اوکراین هشدار داده‌اند زیرا غذا، آب و تجهیزات پزشکی کاهش یافته و جمع عظیمی از پناهجویان به سمت غرب اوکراین و کشورهای اروپایی همسایه می‌روند.

همزمان، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد بیش از ۶۶ هزار مرد اوکراینی برای جنگ مقابل روسیه از خارج از کشور بازگشته‌اند.

یک مذاکره‌کننده اوکراینی روز پنجشنبه گفته بود دور دوم مذاکرات آتش‌بس با روسیه نتایج مورد انتظار کی‌یف را به همراه نداشته، اما دو طرف در مورد ایجاد کریدورهای بشردوستانه به تفاهم رسیده‌اند.

به گفته شهردار ماریوپل، در این شهر بندری تحت محاصره آب، گرمایش و برق قطع شده و غذا در حال اتمام است.

سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت از اطلاعات اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه تلاش‌هایشان را بر محاصره کی‌یف و خارکف متمرکز کرده‌اند و قصد دارند یک پل زمینی به کریمه ایجاد کنند.

به نوشته رویترز، کی‌یف که در مسیر یک ستون زرهی روسیه است که برای روزها در خارج از پایتخت اوکراین متوقف شده‌اند، دوباره مورد حمله قرار گرفته و صدای انفجار از مرکز شهر شنیده شده است.

همزمان با این تحولات، حمایت مردمی از اوکراین در کشورهای مختلف ادامه دارد و ده‌ها هزار معترض به جنگ اوکراین در شهر تفلیس، روز جمعه مقابل پارلمان تجمع کرده و پرچم اوکراین و گرجستان به اهتزاز در آوردند.

به‌گزارش رسانه‌های محلی، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین از طریق ارتباط زنده با ویدیو در این تجمع ظاهر شد و از مردم خواست تا از اوکراین حمایت کنند.

او گفت: «می‌خواهم از شما درخواست کنم برای کسانی که قهرمانانه در راه وطنشان جنگیدند و جان باختند، یک دقیقه سکوت کنید. از شما مردم اروپا می‌خواهم از اوکراین حمایت کنید زیر اگر اوکراین ایستادگی نکند اروپا باقی نخواهد ماند، اگر ما سقوط کنیم، شما هم سقوط خواهید کرد»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا