ایرانخاورمیانه

افشای نقش «لشکر امام حسین»، مهم‌ترین بازوی اجرایی جمهوری اسلامی در سوریه

اطلاعاتی درباره «لشکر امام حسین» موسوم به «حزب‌الله سوریه» منتشرشده که از نقش این نیرو به عنوان بزرگ‌ترین بازوی اجرایی جمهوری اسلامی در خاک سوریه حکایت دارد و بخشی از هزینه ۳۰ میلیارد دلاری حکومت ایران در سوریه به این لشکر اختصاص یافته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این لشکر یکی از بزرگ‌ترین واحدهای چندملیتی سپاه پاسداران است که قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۵ آن را به نام مبارزه با داعش در سوریه تاسیس کرد و در هفت سال گذشته، به عنوان چتری عمل کرده که همه فعالیت‌های مرتبط با جمهوری اسلامی در سوریه تحت لوای آن انجام می‌شود.

این لشکر که به حزب‌الله سوریه و حزب‌الله-۲ نیز شهرت دارد، از نیروهای عمدتا شیعه سوریه، سودان، لشکر فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن تشکیل شده است.

این گروه که تحت نام مبارزه با داعش تشکیل شد، در عمل در جریان جنگ داخلی سوریه از دولت بشار اسد علیه همه مخالفانش حمایت کرده است. این نیروها پس از سقوط عمارت اسلامی داعش، زیر پوشش نیروی قدس سپاه پاسدران باقی ماندند.

این لشکر علاوه بر دریافت پول از ایران، از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی سپاه پاسداران استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی سلاح‌های پیشرفته را از طریق پروازهای غیرنظامی به فرودگاه دمشق و از طریق کشتی‌های باری به بندر لازقیه به دست این نیروها می‌فرستد.

حزب‌الله لبنان، به عنوان مهم‌ترین نیروی شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، نقشی کلیدی در تشکیل «لشکر امام حسین» در سوریه داشته، تا جایی که کارشناسان امنیتی این لشکر را حزب‌الله شماره دو یا حزب‌الله سوریه می‌دانند.

«لشکر امام حسین» رابط نظامی، عملیاتی و اطلاعاتی بین نیروی قدس سپاه و لشکر ۴ زرهی ارتش سوریه به فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، است. نیروهای این لشکر زیر نظر نیروهای زبده نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان آموزش می‌بینند.

اگر چه مقر اصلی فعالیت‌های این گروه حمص و حلب در غرب سوریه است، اما جغرافیای فعالیت این نیرو در صورت لزوم تمام سوریه را در بر می‌گیرد.

فرمانده «لشکر امام حسین» ذوالفقار حناوی است. حناوی که اصالتا لبنانی است، پیش‌تر رییس مهندسی واحد عزیز و فرمانده حزب‌الله در منطقه حلب بود.

حناوی زمانی که قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۵ برای مدیریت گروه اسلامی نجباء، متشکل از شبه‌نظامیان شیعی عراقی، به حلب رفته بود، از نزدیک با سلیمانی آشنا شد.

اگرچه «لشکر امام حسین» به سلاح‌های راهبردی، از جمله موشک‌های زمین به زمین و پهپاد مجهز است، به نظر می‌رسد از این سلاح‌های پیشرفته استفاده نمی‌کند و ترجیح می‌دهد این سلاح‌ها را در انبارهای مخفی ذخیره کند.

محل نگهداری این سلاح‌ها در قلب محله‌های غیرنظامی یا نزدیک به مراکز حساس حکومتی سوریه است و «لشکر امام حسین» از این مکان‌ها به عنوان سپر استفاده می‌کند.

قاسم سلیمانی با تاسیس «لشکر امام حسین» و گنجاندن آن در زیرمجموعه ارتش سوریه و تحت رهبری بشار اسد، به دنبال تثبیت نفوذ نیروی قدس در ساختار ارتش سوریه بود. به همین دلیل جمهوری اسلامی برای پرداخت پول به «لشکر امام حسین»، بودجه بخش مهمی از ارتش سوریه را نیز تامین می‌کند.

سفر مشترک بشار اسد، قاسم سلیمانی و محمد جعفر قصیر، ملقب به «حاج فادی»، از نیروهای حزب‌الله و مسئول انتقال پول‌ ایران به لبنان و سوریه، به تهران در اسفند ۱۳۹۷ برای تامین بودجه «لشکر امام حسین» و بخشی از ارتش سوریه انجام گرفت.

در همین حال، هدف اصلی «لشکر امام حسین» حمله به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در منطقه است. یکی از آخرین اقدام‌های این لشکر حمله‌های پهپادی و موشکی به پادگان نظامی آمریکا در جنوب غربی تنف در پاییز ۱۴۰۰ بود.

همین لشکر یک سال پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، علیه اهداف اسرائیلی حمله‌های زمین به زمین انجام داد. ارتش اسرائیل دو حمله پهپادی و موشکی «لشکر امام حسین» را رهگیری کرد.

این لشکر از سال ۲۰۱۸ برای اعمال قدرت علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان و مناطقی از سوریه مستقر شده بود.

اسفند ماه گذشته، «لشکر امام حسین» با راکت به یک پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمار و یک پایگاه آمریکایی دیگر در میدان نفتی کونیکو در دیرالزور حمله کرد.

اگرچه آمریکا به این حمله‌ها پاسخ داد، اما نامی از «لشکر امام حسین» نبرد و این حمله‌ها را به عنوان کلی «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه» نسبت داد.

در همین حال، «لشکر امام حسین» زیر حمله‌های مداوم اسرائیل آسیب‌های جدی دیده است. در آخرین حمله ارتش اسرائیل به مقر «لشکر امام حسین» در حمص، چهار ساختمان متعلق به این گروه نظامی به شدت آسیب دیدند.

به گفته سازمان ملل، جمهوری اسلامی برای فعالیت‌های نظامی‌اش در سوریه سالانه شش میلیارد دلار هزینه می‌کند. از سوی دیگر، به گفته رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، حکومت ایران برای این فعالیت‌ها‌ در سوریه در مجموع حدود ۳۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا