ایران

ادامه پروژه امنیتی‌سازی دانشگاه‌ها با ایجاد گیت‌ها و سامانه‌های تشخیص چهره دانشجویان

خبرنامه امیرکبیر از تداوم پروژه امنیتی‌سازی دانشگاه‌ها با راه‌اندازی گیت‌های عبوری و سامانه تشخیص چهره سلف سرویس دانشجویان در آن‌ها خبر داد. در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی درباره تلاش برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی با احضارهای تلفنی و ابلاغ ضوابط انضباطی پوشش تحمیلی منتشر شد.

خبرنامه امیرکبیر چندی پیش نیز از افزایش چشم‌گیر دوربین‌های مدار بسته در محوطه دانشگاه امیرکبیر تهران خبر داده بود که کارکردشان شناسایی چهره دانشجویان به منظور «بازداشت و تنبیه انضباطی» است و در بازجویی‌ها نیز مورد استناد قرار می گیرند.

هفته گذشته هم گروه قیام تا سرنگونی با هک سایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به بیش از ۲۰ هزار سند دسترسی پیدا کرد که یکی از آن‌ها از راه‌اندازی ۷۴۰ دوربین فعال در دانشگاه علم و صنعت و طراحی و اجرای فاز اول نرم‌افزار تشخیص چهره دانشجویان معترض با همکاری استادان دانشگاه حکایت داشت.

پس از جنبش دانشجویی پاییز سال گذشته در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، مسوولان دانشگاه‌ها اقدام به نصب گیت‌هایی مقابل درهای ورودی چند دانشگاه از جمله امیرکبیر و صنعتی شریف کردند.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، قرار است این گیت‌ها از دو هفته آینده فعال شوند و دانشجویان را برای ورود به دانشگاه موظف به ثبت ورود کنند.

از سوی دیگر دستگاه‌های تحویل غذا در سلف سرویس دانشجویان در دو دانشگاه امیرکبیر و شیراز مجهز به سامانه تشخیص چهره شده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر یادآور شد که هزینه راه‌اندازی این سامانه‌ها ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

علاوه بر نصب دوربین‌های نظارتی بیشتر، مسوولان به دنبال افزایش سرکوب‌ها از طریق صدور و ابلاغ ضوابط جدید پوشش، ‌احضار تلفنی دانشجویان و … هستند.

در همین راستا طی یک هفته گذشته گزارش‌های متعددی از ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای تحمیل پوشش مورد نظر حکومت به دانشجویان در دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر، تهران، هنر اصفهان، الزهرا، علامه طباطبایی، خوارزمی، علوم پزشکی کرمان و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران منتشر شده است.

بر اساس دستورالعمل دانشگاه «علامه طباطبایی»، پوشیدن «چکمه و کفش با پاشنه، لباس مجلسی و شال و کلاه بدون روسری»، داشتن خالکوبی و تتو، استفاده از «زیورآلات غیرمعمول» در بینی، زبان، لب، ابرو و … برای دانشجویان ممنوع است.

دانشجویان بالینی علوم پزشکی کرمان هم باید در فضاهای بهداشتی و درمانی روپوش «ساده، بلند، به دور از مدهای افراطی، با ضخامت لازم و دکمه‌های بسته» بپوشند.

داشتن ناخن «کوتاه، تمیز و بدون لاک»، جوراب «ضخیم، بدون رنگ تند»، کفش «جلوبسته‌ای که جلب توجه نکند» و عدم استفاده از عکس بدون حجاب اجباری برای پروفایل دانشجویان از دیگر ضوابط این دانشگاه است.

دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات نیز بنری در محوطه نصب کرده و مدعی شده است ضوابط پوشش از جمله نپوشیدن لباس رنگی و شلوار جین در دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز رعایت می‌شود.

تاکید بر داشتن پوشش مقنعه به‌جای شال و روسری و … برای دانشجویان دختر از دیگر ضوابطی است که در دانشگاه‌های تهران و خوارزمی اعمال شده است.

پیش‌ از این نیز گزارش‌هایی درباره اقدامات حکومتی برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد اعتراضات در دانشگاه‌ها و همچنین اجرای پروژه امنیتی‌سازی در فضای آموزش عالی منتشر شده است.

مجازی شدن کلاس‌های درس در کنار بازداشت و احضار ده‌ها تن از دانشجویان دستگیر شده در سال گذشته و تشکیل پرونده و ممنوع شدن تحصیل آن‌ها بخشی از تلاش حکومت در راستای سرکوب دانشگاه‌هاست.

با این‌ حال طی یک سال گذشته، تشکل‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌هایی این سرکوب‌ها را محکوم و تاکید کردند جنبش اعتراضی دانشجویی خاموش نخواهد شد.

در همین راستا، هفته گذشته جمعی از دانشجویان رشته‌های هنری دانشکده‌های هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران به‌ مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در بیانیه‌ای مشترک سرکوب دانشگاه‌ها را محکوم کردند.

این دانشجویان سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها را سال دوم «جنبش آزادی‌خواهانه و طغیان علیه ظلم» خوانده و تاکید کردند دانشگاه اکنون زیر بار شدیدترین سرکوب‌ها و فشارهاست و نیروی سرکوب حکومت با احضار و تهدید دانشجوها و بازی با عبارت «آموزش غیرحضوری» سعی در ارعاب و ساکت ‌کردن فضای دانشگاه دارند.

نویسندگان این بیانیه یادآوری کردند از این «اقدامات شنیع» نه ترسی در دل دارند و نه اندک‌ تردیدی به ادامه راهی که آغاز کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا