خاورمیانه

وزیر خارجه اسرائیل: از برجام ناراضی بودیم و از توافق احیای برجام ناراضی‌تریم

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه اول اسفند در نشست با رهبران یهودی-آمریکایی گفت: «ما در ابتدا از توافق برجام ناراضی بودیم و از توافق احیای برجام ناراضی‌تریم.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که مقام‌های اسرائیل، دولت آمریکا را درباره توافق احیای برجام تحت فشار گذاشته‌اند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه اول اسفند در نشست با رهبران یهودی-آمریکایی گفت: «ما در ابتدا از توافق برجام ناراضی بودیم و از توافق احیای برجام ناراضی‌تریم.»

لاپید گفت که اسرائیل در مذاکره ایالات متحده دنبال «راه‌های دیگری» است تا جلوی توسعه پروژه‌های ایران مانند غنی‌سازی تا آستانه توانایی ساخت بمب اتم بگیرد. او با این حال جزییاتی از راه‌های دیگر ارائه نکرد.

او افزود ایران می‌خواهد سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا خارج شود و به عنوان «پیام اسرائیل» از واشینگتن خواست این کار را نکند.

مراو مایکلی، وزیر حمل و نقل نیز در سخنرانی برای سازمان‌های بزرگ یهود با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: «باید روی توافق تکمیلی بین آمریکا و اسرائیل کار کنیم.»

او در این سخنرانی افزود: «می‌خواهیم به آمریکا این نکته را بگوییم که آزادیم آنطور که درک می‌کنیم درباره امنیت اسرائیل اقدام کنیم و این ممکن است عواقب و هزینه‌هایی داشته باشد.»

هشدارهای مقام‌های اسرائیلی درباره پیامد‌های احیای برجام در روزهای اخیر بیشتر شده است و دلیل آن افزایش احتمال رسیدن به این توافق طی روزهای آینده است.

بنی گانتس‌ وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه اول اسفند در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با تاکید بر اینکه تهدید ایران تنها محدود به برنامه اتمی نیست، گفت که «در هر زمان و مکان» که برای امنیت اسرائیل لازم باشد، از «زور استفاده خواهیم کرد.»

نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل هم در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس رهبران سازمان‌های اصلی یهودی آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام گفت از نظر اسرائیل و متحدانش، توافقی که در وین در حال تدوین است، به احتمال زیاد منشا خشونت بیشتر و خاورمیانه‌ای بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

او گفت: «ما و کشورهای با ثبات منطقه یک چشم‌مان به مرز اوکراین و روسیه و چشم دیگرمان به وین است، اما آنچه که در وین مشاهده می‌کنیم بسیار نگران‌کننده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا