ایرانخاورمیانهسیاست

تصویری؛ سقوط گمرک افغانستان هم مرز با ایران به دست طالبان

گزارشات منتشر شده می‌گویند، همزمان با نشست مشترک نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان در تهران،  گمرک اسلام قلعه افغانستان به دست گروه طالبان افتاد.

گزارشات منتشر شده می‌گویند، همزمان با نشست مشترک نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان در تهران،  گمرک اسلام قلعه افغانستان به دست گروه طالبان افتاده و سربازان مستقر در این گمرک به سمت مرز ایران عقب نشینی کرده اند و گمرک مرزی اسلام قلعه هم اکنون در اختیار طالبان است.

تصاویری از داخل گمرک اسلام قلعه هرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که رودرویی مستقیم نیروهای طالبان با نیروهای ایرانی را نشان می‌دهد و مرزبانان ایران در حال احوالپرسی و دادن آب آشامیدنی به ستیزه‌جویان طالبان هستند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان گمرک ایران نیز اعلام کرد، به دلیل تحولات روز پنجشنبه افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز «دوغارون» و «ماهیرود» متوقف شده است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، از بازرگانان خواسته است تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری خود به مرزهای «دوغارون» و «ماهیرود» خودداری کنند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد، گروه طالبان روز پنجشنبه با حمله به برخی از مناطق ولایت هرات پنج شهر را بدون درگیری تصرف کردند.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری حملات خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

همزمان گزارش‌ها از شهر هرات دومین کلانشهر افغانستان نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی دولت افغانستان، پنج‌شنبه شب در حال ساخت سنگر در داخل این شهر بودند و همچنین شماری از مردم این شهر نیز برای مقابله احتمالی با حمله طالبان مسلح شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا